Ралі-рейди: найбільша несподіванка

Вчорашній день, тобто 3 липня 2023 року, приніс чи не найбільшу сенсацію в цьогорічних ралі-рейдах – румунська марка Dacia (яка вже понад двадцять років є частиною корпорації Groupe Renault) розпочинає свою велику програму в ралі-рейдах і готуватиметься до виступу на «Дакарі»-2025. На перший погляд, це могло б стати просто цікавою подією (черговий автовиробник хоче спробувати свої сили в ралі-рейдах), якби не дві дуже важливі деталі. По-перше, технічним партнером Dacia стане британська компанія Prodrive, яка вже три роки працює над проєктом прототипу Hunter T1/T1+. По-друге, команда від румунської марки вже почала формувати свій основний склад та підписала контракти з двома відомими пілотами – французом Себастьєном Льобом (дев’ятиразовий чемпіон світу з ралі, неодноразовий призер «Дакарів» у складі Peugeot Sport та BRX Prodrive) й іспанкою Крістіною Гутьєррес (зіркою ралі-рейдів у категорії мотовсюдиходів SSV/UTV)! Такі новини змусили подивитися на цю абсолютно несподівану «авантюру» Dacia зовсім іншими очима…

Зараз всі поточні новини зі світу ралі та ралі-рейдів перенесені на Телеграм-канали:
Новини ралі – «Ukraine & World of Rally»
Новини ралі-рейдів – «Ukraine & Cross-Country Rally»

Свого часу Dacia вже запускала різні спортивні проєкти, але переважно на національних рівнях – розробка та підготовка відносно дешевої техніки для різних монокубкових серій в ралі та кільцевих перегонах (ралійна Cupa Dacia в Румунії, кільцева ADAC Dacia Logan Clubsport у Німеччині, кільцева Jcup Feu Vert у Франції). У 2005 році румунська марка здійснила спробу зайти на один з вищих ралійних рівнів – коли був створений тестовий прототип Dacia Logan Super 2000 (дволітровий атмосферний двигун, повний привід), але справа далі кількох тестових сесій з відомим французьким пілотом Сімоном Жан-Жозефом так і не пішла. Потім була програма у відомій французькій серії Trophée Andros (перегони на льоду), яка принесла успіх у 2012 році – тоді видатний Ален Прост на прототипі Dacia Lodgy Glace здобув титул. Крім того, був експеримент з візитом на легендарні гірські перегони Pikes Peak International Hill Climb у 2011 році – за підтримки Renault Sport був підготований прототип Dacia Duster ‘No Limit’ Pikes Peak – з повним приводом і 850-сильним турбомотором V6 3.8 від Nissan GT-R. Тоді француз Жан-Філіпп Деро на цьому монстрі показав третій час, програвши лише японцю Нобухіро Таджімі (Suzuki SX4 Pikes Peak Special) та новозеландцю Рісу Міллену (Hyundai PM580).

І от тепер починається гра на зовсім іншому рівні – створення прототипу групи Т1+, який міг б конкурувати з Toyota GR DKR Hilux T1+, X-raid Mini JCW Plus, Prodrive Hunter T1+, Audi RS Q e-tron. Плюс до цієї компанії скоро готується долучитися новий прототип Ford Ranger T1+, який створюється зусиллями Ford Performance, Neil Woolridge Motorsport i M-Sport Ltd. Загалом, прихід Dacia до ралі-рейдів створив нових купу питань. По-перше, на базі якої моделі буде прототип Dacia T1+? Є кілька варіантів – наприклад, у 2025 році очікується поява нового покоління Dacia Duster, а також нової моделі Dacia Bigster. Якщо пофантазувати, можлива також поява прототипу на базі Dacia Duster Pick-Up – на противагу до пікапів Toyota та Ford. По-друге, якщо Prodrive готуватиме прототип для Dacia, то що буде з нинішніми Hunter T1+? Британці будуть «тягнути» дві програми одночасно – чи пожертвують «мисливцями» заради нового проєкту? Хоча можливий ще один варіант. Весною Prodrive підписав угоду з бразильською командою X Rally Team на постачання їм мінімум двох Hunter T1+. Але є одна цікава деталь – X Rally Team створює окремий підрозділ в португальському місті Евора, який буде займатися обслуговуванням клієнтських Hunter T1+. Можна уявити наступну комбінацію – Prodrive готує серію клієнтських Hunter T1+, але їх обслуговуванням займається португальський філіал X Rally Team…

Також залишається відкритим ще одне технічне питання. Можна припустити, що Prodrive розробить новий прототип Dacia T1+ на базі поточного Hunter T1+. Тобто запозичить чимало компонентів – коробку передач, трансмісію, ходову, підвіску, загальну конструкцію шасі… І все це «вдягне» у кузов однієї з моделей Dacia. А от який двигун оберуть? Бо на Hunter T1+ стоять 3,5-літрові турбомотори V6 Ford Ecoboost, які до Dacia не припасуєш – потрібно шукати силові агрегати з лінійки Renault-Nissan. Десять років тому Renault South Africa готував для «Дакарів» прототипи Renault Duster з 5-літровими атмосферними двигунами Nissan VK50VE V8. Але зараз їх спортивні версії вже практично виведені з експлуатації – плюс, зараз в ралі-рейдах все більш популярними стають турбомотори. І які варіанти можна підібрати під майбутній проєкт Dacia T1+? Якщо ризикнути та обрати великий атмосферний двигун V8, то головною опцією стане Nissan VK56DE об’ємом 5552 куб.см (зараз є одним з основних гоночних двигунів для Le Mans Prototype). З турбомоторами V6 трохи складніше, бо тут є дві версії – або Nissan VR30DDTT об’ємом 2997 куб. см (менший, ніж 3,5-літрові двигуни з турбонаддуванням у Toyota, Prodrive чи Ford), або Nissan VR38DETT об’ємом 3799 куб.см.

Вже є попередні повідомлення, що прототип Dacia T1+ дебютує восени 2024 року на Rallye du Maroc. Тобто повноцінні тести ходових прототипів розпочнуться не пізніше літа 2024 року, а то й навіть весною… Якщо виходити з цих припущень, то складається наступна картина – Себастьєн Льоб і Крістіна Гутьєррес спокійно відпрацюють «Дакар»-2024 згідно зі своїми поточними програмами (один на Prodrive Hunter T1+, інша в заліку легких прототипів SSV/UTV, тобто групі Т3), після чого негайно перемикаються на програму Dacia.

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Colin McMaster / Motorsport Images, Dacia, Red Bull, Renault

04-07-2023 34496
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца