ERC-2023: основні підсумки та питання

Загальні підсумки ралійного чемпіонату Європи вже відомі – вперше в історії цієї серії титул здобув екіпаж поза меж Європи (новозеландський дует Хайдена Паддона та Джона Кеннарда на Hyundai i20 N Rally2). У порівнянні з минулим сезоном загальний рівень конкуренції помітно зріс – адже серед претендентів на титул і призові місця були такі пілоти, як Хайден Паддон (чемпіон P-WRC), Мартіньш Сескс (чемпіон ERC3 Junior та ERC3), Мадс Естберг (чемпіон WRC2), Ефрен Льярена (чемпіон ERC)… Плюс на початку сезону намагалися долучитися до боротьби за вищі позиції також Понтус Тідеманд (чемпіон JWRC, APRC, WRC2) і Філіп Мареш (чемпіон ERC1 Junior). Тобто сама боротьба виявилася суттєво цікавішою та поставила перед учасниками «поперечку» на набагато вищому рівні, ніж торік. Для порівняння, в сезоні 2022 року іспанець Ефрен Льярена став чемпіоном Європи зі 166 очками, а француз Йоанн Бонато здобув бронзу з 88 очками – зараз їх показники становлять вже 88 і 84 очки (за підсумками сезону четверта і п’ята позиції відповідно). Досить наочна картина – навіть з врахуванням того факту, що для Льярени нинішній сезон склався далеко не найкращим чином…

Але вже зараз варто замислитися над тим, що матимемо наступного року в ERC – збережеться ця тенденція надалі (поява нових фаворитів, підвищення рівня конкуренції) чи у 2023 році це був просто тимчасовий спалах активності? Головне питання – які плани будуть у нинішніх фаворитів на наступний сезон. Наприклад, той же Хайден Паддон може націлитися на повний сезон у WRC2 – для новозеландця дуже важливою є можливість повернення на вищий міжнародний рівень. Повна невизначеність поки спостерігається в обох призерів ERC-2023. Мартіньш Сескс може залишитися у Team MRF і поборотися за титул в абсолюті ERC (за умови, що індійські шинники продовжать свою програму в Європі), або спробувати знайти нових спонсорів і націлитися на WRC2 (тим більш, Латвія тоді прийматиме етап WRC). Мадс Естберг теж перебуває в «підвішеному» стані – він вже на фінальному раунді в Угорщині не захищав кольори MRF (представляв угорську команду Bilteknik TRT Citroën Rally Team, стартував на шинах Pirelli). І головне – хто з нових гравців прийде наступного року?

У моноприводі (тобто заліки ERC4 і ERC Junior) загальна тенденція досить позитивна – все ж було по два-три реальних претенденти на титули в цих категоріях. Особливо потрібно відзначити успіх румуна Норберта Майора – чемпіонство в молодіжному чемпіонаті принесло йому нагороду в вигляді повної програми стартів у Junior WRC 2024 року, за кермом Ford Fiesta Rally3. На цю подію досить давно чекали, бо Майор вже помітно переріс рівень моноприводу – час пересідати на повний привід і підійматися на вищі рівні. Цікаво, що планує Роберто Дапра (чемпіон ERC4, віце-чемпіон ERC Junior) – здійснить уже третю спробу виграти молодіжний чемпіонат Європи чи спробує пересісти на техніку мінімум рівня Rally3? Тут багато що залежить від рішення італійської федерації ACI, бо Дапра цього року виступає за її підтримки у складі ACI Team Italia. Ймовірно, що наступного року в моноприводі ERC знову матимемо цікаву компанію, бо зараз в багатьох національних чемпіонатах є чимало швидких юніорів у віці до 20 років, які готові спробувати сили в ERC4 чи ERC Junior.

От де насправді безрадісна картина, так це в категорії ERC3 – лише британець Джон Армстронг мав якусь повноцінну програму виступів на техніці Rally3. Загалом протягом сезону в заліку ERC3 стартували вісім екіпажів – в Армстронга 6 стартів, у поляка Якуба Матульки 3 старти, у поляка Пьотра Париса та аргентинця Пауло Соріа по два старти. Решта чотири мали лише поодинокі виступи на окремих змаганнях… То насправді дивна ситуація, бо попит на техніку Rally3 зростає – підготовані та продані майже півтори сотні автомобілів Ford Fiesta Rally3 і Renault Clio Rally3. Але ці автомобілі особливо популярні переважно на національному рівні, де фактично окупували нішу, яку раніше займали N-групові Mitsubishi та Subaru. А от на міжнародному рівні екіпажі не настільки активні – переважно, прямують до WRC3 чи Junior WRC (європейський чемпіонат залишається осторонь). Тобто нинішньому промоутеру ERC (який є також промоутером WRC) варто добре поміркувати над тим, як підвищити «цінність» категорії ERC3 – інакше з часом її доведеться просто скасувати.

ERC-2023, абсолют
1. Паддон (NZ) – 163
2. Сескс (LV) – 134
3. Естберг (N) – 115
4. Льярена (E) – 88
5. Бонато (F) – 84
6. Франческі (F) – 81
7. Мареш (CZ) – 71
8. Вагнер (A) – 64
9. Чомош (H) – 49
10. Хейккіля (FIN) – 49

ERC-2023, залік ERC3
1. Армстронг (GB) – 150
2. Матулька (PL) – 72
3. Парис (PL) – 42

ERC-2023, залік ERC4
1. Дапра (I) – 152
2. Майор (RO) – 134
3. Норе (N) – 111
4. Шульц (D) – 85
5. Хансен (S) – 80

ERC-2023, залік ERC Junior
1. Майор (RO) – 117 (136)
2. Дапра (I) – 113 (126)
3. Норе (N) – 111
4. Шульц (D) – 86
5. Хансен (S) – 82

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Paddon Racing Group, FIA ERC, rallyssimo.it, Napoca Rally Academy

21-10-2023 30250
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца