Серія TER: динаміка процесу

Зараз, коли фінішував уже сьомий сезон Tour European Rally (TER), можна підбити деякі підсумки цього періоду. На початку чимало учасників і оглядачів сприймали цю нову ралійну серію як альтернативу ERC – за аналогією з відомим проєктом Eurosport, який у 2006-2012 роках провадив Intercontinental Rally Challenge, який досить швидко за рівнем конкуренції та медіависвітлення перевершив «старий» чемпіонат Європи.Тим більш, у календарі TER негайно з’явилися такі відомі змагання, як португальське Rali Vinho da Madeira, швейцарське Rallye International du Valais, бельгійське Ypres Rally, французьке Rallye d’Antibes – Côte d’Azur… Однак організатори TER на чолі з Лукою Гріллі наполягають, що ця серія заснована на зовсім інших принципах і взагалі не планує конкурувати з European Rally Championship. На сайті Tour European Rally можна прочитати загальний опис концепції, згідно з якою змагання повинні мати унікальні особливості та базуватися в туристичних регіонах (тобто максимальне об’єднання спортивної та туристичної складових). Неодноразово з’являлися ствердження, що TER Series користується чималою популярністю у глядачів та має всебічне медіависвітлення на багатьох телеканалах (на кшталт Sky Net, Amazon Video, Orange Channels та інших).

Рівень висвітлення Tour European Rally у засобах масової інформації можна оцінювати по різному, але все ж варто виділити одну деталь – останнім часом більшість профільних автоспортивних інтернет-видань (рівня Autosport.com, Motorsport.com, Rallye Magazin) практично не звертають уваги на TER. Винятки бувають лише в тому випадку, коли на окремих етапах серії з’являються відомі пілоти – наприклад, сезон TER-2022 потрапляв до центру уваги головним чином завдяки успіхам новозеландця Хайдена Паддона, який готувався до повернення на міжнародний рівень (ERC, WRC-2) і накопичував досвід виступів на асфальтових ралі. Йому цілком вистачило трьох стартів у шестиетапній серії (два в Італії, один в Уельсі), щоб записати на свій рахунок 101 пункт зі 102 можливих і здобути титул за підсумками сезону.

Щоб оцінити чисто спортивну популярність TER Series, можна проаналізувати деякі основні цифри по сезонах – загальна кількість етапів, середня бойова дистанція раундів, скільки екіпажів в середньому номінувалися на здобуття очок у серії.

2016 рік. 4 етапи. Середня дистанція – 170 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 41 екіпаж

2017 рік. 6 етапів. Середня дистанція – 182 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 18-19 екіпажів

2018 рік. 5 етапів. Середня дистанція – 218 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 16-17 екіпажів

2019 рік. 5 етапів. Середня дистанція – 188 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 12-13 екіпажів

2020 рік. 3 етапи (пандемія коронавірусу). Середня дистанція – 110 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 16 екіпажів

2021 рік. 5 етапів. Середня дистанція – 160 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 12-13 екіпажів

2022 рік. 6 етапів. Середня дистанція – 129 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 9-10 екіпажів

Тобто картина в цілому – кількість учасників після спалаху інтересу до TER у 2016-2018 роках неухильно скорочується. Можна заперечити, що це загальна тенденція, яка спостерігається майже на всіх рівнях ралі – від багатьох національних чемпіонатів до WRC. Однак візьмемо деякі дані за сезон 2022 року та порахуємо кількість учасників на рівні зональних FIA European Rally Trophy та Mitropa Rally Cup.

FIA Alps Rally Trophy. 5 етапів, середня дистанція – 165 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 41-42 екіпажі

FIA Celtic Rally Trophy. 5 етапів, середня дистанція – 191 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 19 екіпажів

FIA Central Rally Trophy. 8 етапів, середня дистанція – 154 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 24 екіпажі

FIA Iberian Rally Trophy. 5 етапів, середня дистанція – 154 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 29-30 екіпажів

FIA Scandinavian Rally Trophy. 3 етапи, середня дистанція – 122 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 21-22 екіпажі

Mitropa Rally Cup. 9 етапів, середня дистанція – 134 км СД
Середня кількість номінованих учасників на етапах – 13 екіпажів

Можна здійснити також пряме порівняння – адже у сезоні 2022 року три етапи серії TER входили також до календарів зональних серій FIA European Rally Trophy. Тут теж отримуємо цікаві цифри…

Rallye d’Antibes – Côte d’Azur (Франція). Етап FIA Alps Rally Trophy. Дистанція – 210,69 км СД
Кількість учасників у заліку FIA Alps Rally Trophy – 78 екіпажів
Кількість учасників у заліку Tour European Rally – 7 екіпажів

Rallye du Chablais 2022 (Швейцарія). Етап FIA Alps Rally Trophy. Дистанція – 171,78 км СД
Кількість учасників у заліку FIA Alps Rally Trophy – 38 екіпажів
Кількість учасників у заліку Tour European Rally – 11 екіпажів

Get Connected Rali Ceredigion (Уельс). Етап FIA Celtic Rally Trophy. Дистанція – 141,07 км СД
Кількість учасників у заліку FIA Celtic Rally Trophy – 21 екіпаж
Кількість учасників у заліку Tour European Rally – 3 екіпажі

Цікаво, чи зміниться ситуація у 2023 році? Поки відомо, що наступного року в календарі Tour European Rally планують рекордні вісім раундів – три етапи в Італії, по одному в Іспанії, Франції, Швейцарії, Уельсі (місце ще одного змагання поки не визначене). Крім того, періодично з’являються повідомлення про створення TER World Series – тобто світової серії, яка б складалася з 5-7 етапів на п’яти різних континентах. Чи знайдуться такі команди й екіпажі, які матимуть бюджет для виступів хоча б на двох чи трьох континентах? Принаймні, не будемо забувати, що свого часу євроспортівський IRC тож мав міжконтинентальні амбіції – в календарях серії у 2006-2010 роках можна було побачити етапи у Південній Африці, Кенії, Китаї, Бразилії, Аргентині… Але з часом питання логістики взяли гору, тому сезони 2011-2012 років базувалися виключно в Європі.

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото TER, velocitynews.co.nz, Arfon Jones, Bastien Roux

10-12-2022 49645
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца