Химерні події на Dubai International Baja

Цікаво, коли Кубок світу з бах (FIA World Cup for Cross-Country Bajas) фінішує практично впритул до термінів наступного «Дакару». Варто тільки глянути на дати, коли два фінальних раунди світової серії та «Дакару» повинні відбутися протягом двох місяців – Saudi Baja Hail провели 10-12 листопада, Dubai International Baja припадає на 1-3 грудня, а «Дакар»-2023 стартує вже 31 грудня! Тому й учасникам Кубка світу довелося на етапах у Саудівській Аравії й ОАЕ розв’язувати купу різноманітних завдань – остаточно розібратися між собою у боротьбі за титули та призові місця, одночасно готуватися до «Дакару» (особливо якщо в останній момент у складах екіпажів сталися помітні зміни) та докласти всіх зусиль для збереження техніки (адже не всі команди мають можливість готувати нову машину на наступне змагання)… А події на трасі Dubai International Baja спантеличили багатьох учасників і вболівальників – екстремально складний повільний маршрут, клопоти з організацією спричинилися до низки несподіваних результатів і чергового тріумфу техніки SSV/UTV!

Перед стартом бахи в ОАЕ надійшло чимало насправді цікавих новин. По-перше, у складі Overdrive Racing розпочав активну підготовку до «Дакару» Лукас Мораіс, один з найсильніших бразильських пілотів ралі-рейдів (двічі вигравав Rally dos Sertões, рейд з бойовою дистанцією до 4,5 тисяч кілометрів) – він вперше стартував з німецьким штурманом Тімо Готтшальком. По-друге, дебютував на міжнародному рівні 18-річний поляк Ерик Гочал, син Марека Гочала та племінник Міхала Гочала – всі троє стартували на Dubai Baja. По-третє, наші вболівальники після тривалої перерви нарешті побачили у ралі-рейдах українського учасника – ним став досвідчений штурман Дмитро Циро (не раз стартував на «Дакарах» і Africa ECO Race, має на своєму рахунку фініші у Топ-10 абсолюту на обох цих марафонах). Зараз він вперше стартував з нідерландкою Аньєю ван Лон (Can-Am Maverick групи Т3) – виступ у Дубаї став для них етапом підготовки до «Дакару»-2023. Цікаво, що Анья ван Лон, яка дебютувала в ралі-рейдах весною цього року, походить з великої автоспортивної та ралі-рейдової родини – дружина Еріка ван Лона (відомого пілота Toyota Overdrive), донька Фріда ван де Лара, сестра Бена і Яна ван де Ларів, які раніше неодноразово виступали на «Дакарах» у заліку вантажівок.

Перший день Dubai International Baja можна було змалювати у двох словах – «якесь жахіття»! Фантастично складний і виснажливий маршрут у дюнах став невичерпним джерелом головного болю практично для всіх учасників… Щоб оцінити умови на трасі, вистачить наступних цифр – бразилець Мораіс на Toyota Hilux Overdrive, який попередньо вважався переможцем першої спецділянки, витратив три з половиною години, щоб подолати спецділянку довжиною 194,4 км (тобто середня швидкість ледве перевищила позначку 55 км/год)! У підсумку з 29 екіпажів лише 18 спромоглися вкластися в ліміт часу, який становив 5 годин. До цього додалася ще шалена веремія у зоні дозаправляння, коли у багатьох екіпажів виникли проблеми з поповненням запасу пального – чимало учасників (головним чином, категорій Т3 і Т4) не впоралися з цим у відведений на це час і запізнилися на рестарт… Після цього організатори мали купу додаткових клопотів з перерахунку результатів першої спецділянки – довелося цілому десятку екіпажів компенсувати час, втрачений через проблеми на заправці (від 2.21 у Крістіану Батісти до 25.21 в Едуарда Понса). Після всього цього раптом виявилося, що переможцем першого дня став польський юніор Ерик Гочал, представник «найслабшої» категорії Т4!

Дмитро Циро про події першого дня: «Насправді дуже важкий день для всіх. Маршрут був якийсь «ламаний», з суцільними дюнами. У багатьох пілотів і штурманів були проблеми з вестибулярним апаратом, додалася ще спека. У нас був прокол, довелося міняти колесо, потім ми з Аньєю змінювали один одного за кермом. Мали проблеми під час дозаправляння – таке враження, що через шланг йшло дві третини повітря та лише третина бензину. Довелося спочатку випускати повітря, а потім потрохи заливати бензин – це помітні втрати часу…»

Фінальний день Dubai International Baja теж не забарився з черговою порцією сюрпризів, хоча спочатку все складалося за цілком передбачуваним сценарієм. Лідер Кубка світу Язід Аль-Раджі прийшов до тями після п’ятничних пригод (саудівця «загойдало» на цих нескінчених дюнах, через що втратив понад десять хвилин), розпочав потужну атаку, виграв спецділянку, пробився на перше місце та з разом з Лукасом Мораісом приніс переможний дубль команді Overdrive Racing. Але «химерний вірус» аж ніяк не вгамувався та приніс черговий сюрприз – вчергове виникли проблеми з дотриманням графіку в зоні нейтралізації, після чого судді були змушені знову перерахували результати спецділянки, внаслідок чого всім трьом екіпажам Гочалів (Марека, Міхала, Ерика) «відмінусували» по 20 хвилин. Загальний підсумок цих перерахувань виявився насправді приголомшливим – обидва екіпажі Overdrive Racing, Язіда Аль-Раджі та Лукаса Мораіса, стрімко опинилися поза Топ-3! Перемогу святкував 18-річний Ерик Гочал, компанію якому склали його дядько Міхал і батько Марек – унікальний випадок, коли весь подіум посіли представники однієї родини! Після проблем у п’ятницю екіпаж Аньї ван Лон і Дмитра Цира успішно фінішував і здобув п’яту позицію в заліку категорії Т3.

Попри несподівану втрату перемоги, навіть четвертого місця вистачило Язіду Аль-Раджі, щоб вдруге поспіль здобути титул у Кубку світу з ралі-рейдів – саудівець випередив свого головного суперника, чеха Мірослава Заплетала (за попередніми даними, рахунок за очками 151:132). Кумедно, що на багатьох новинних сайтах досі зберігається поспіхом опублікований організаторами Dubai International Baja прес-реліз про перемогу Аль-Раджі у змаганні – тобто поправки про підсумкову перемогу Ерика Гочала не всі помітили… Варто відзначити ще одну цікаву деталь – цього року в Кубку світу з бах на трьох етапах зі восьми перемоги в абсолюті здобули екіпажі на легких багі SSV/UTV – відзначилися саудівець Салех Аль-Сайф на Jordan Baja, поляк Марек Гочал на домашньому Baja Poland та поляк Ерик Гочал на Dubai International Baja! До того переліку успіхів SSV/UTV можна додати ще сім фінішів на другому-третьому місцях в абсолютному заліку.

Дмитро Циро: «В суботу ми їхали практично по тому ж маршруту, що й у п’ятницю, але у зворотному напрямі. Складнощів вистачало, але траса вже була не такою жорсткою і «ламаною», як вчора. Та й взагалі встигли поступово адаптуватися до таких екстремальних умов. Ми з Аньєю потроху знаходимо спільну мову, сьогодні вже помітно додали у швидкості. Тепер час готуватися до нашого виступу на «Дакарі»!»

Анья ван Лон: «Продовжую навчання перед «Дакаром». У мого штурмана Дмитра насправді величезний досвід у ралі-рейдах, це помітно у всьому – зберігає спокій у машині, постійно ділиться цінними порадами. Сьогодні ми їхали помітно швидше, ніж вчора. Попереду ще чотири тижні тренувань перед «Дакаром».

Dubai International Baja
1. Гочал Е./Мена (PL/E, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) 6:58.44
2. Гочал Міх./Казале (PL/F, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) +0.49
3. Гочал Мар./Мартон (PL, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) +1.29
4. Аль-Раджі/Фін Цітцевітц (SA/D, Toyota Hilux Overdrive) +3.48
5. Мораіс/Готтшальк (BR/D, Toyota Hilux Overdrive) +4.55
6. Заплетал/Сикора (CZ/SK, Ford F-150 Evo) +36.24
…17. Ван Лон А./Циро (NL/UA, Can-Am Maverick) +4:47.58

Кубок світу з бах, абсолют*
1. Аль-Раджі (SA) – 151
2. Заплетал (CZ) – 132
3. Альварес (RA) – 90 (95)
4. Батіста (BR) – 86
5. Колен (NL) – 75
* – попередні підрахунки, дані можуть змінитися

Кубок світу з бах, залік Т3*
1. Альварес (RA) – 205 (233)
2. Акіль (SA) – 161 (176)
3. Аль-Обайдан (SA) – 100 (102)
* – попередні підрахунки, дані можуть змінитися

Кубок світу з бах, залік Т4*
1. Батіста (BR) – 182
2. Аль-Зефірі (KWT) – 169 (188)
3. Колен (NL) – 144 (147)
* – попередні підрахунки, дані можуть змінитися

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Energylandia Rally Team, Marian Chytka (MCH Photography), Yazeed Racing, motorsport.com

04-12-2022 12543
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца