«Дакар»-2023, автомобілі: «зоряний час» Toyota

На відміну від заліку мотоциклів, в автомобільній категорії спостерігалася зовсім протилежна ситуація – якоїсь запеклої битви за перемогу не спостерігалося. Катарець Нассер Аль-Аттія на заводській Toyota GR DKR Hilux T1+ ще на третьому етапі очолив загальний залік, після чого до самого фінішу нікому не віддавав свою позицію лідера та здобув уже п’яту перемогу на «Дакарах»! Тепер за цим показником в заліку автомобілів Нассер поступається лише неперевершеному Стефану Петеранселю з його вісьмома перемогами (до яких треба додати ще шість тріумфів француза на мотоциклі)… Найбільше вразила незвична перевага катарця за підсумками нинішнього марафону – він випередив Себастьєна Льоба (Prodrive Hunter T1+) майже на півтори години (точніше, на 1:20.49). В якийсь момент навіть склалося враження, що раніше нікому не вдавалося вигравати в автомобільному заліку з відривом понад годину. Тільки ретельний пошук в архівах засвідчив, що востаннє подібна подія сталася рівно двадцять років тому ще під час «африканського» періоду «Дакару», коли у 2003 році японець Хіроші Масуока на Mitsubishi Pajero випередив свого одноклубника з Mitsubishi Ralliart, француза Жан-П’єра Фонтене майже на дві години (1:52.12). І от такий тотальний розгром стався знову…

Для марки Toyota цей «Дакар» став найкращим за весь час виступів – екіпажі на прототипах Hilux різних версій здобули перемогу та третю позицію на подіумі (повторення торішнього рекорду), усі три заводських екіпажі фінішували у Топ-5. Плюс загалом у десятці найкращих опинилися п’ять представників Toyota – три від заводської Toyota Gazoo Racing (катарець Нассер Аль-Аттія, південноафриканці Гініель де Вільєрс, Хенк Латеган) і два від Overdrive Racing (бразилець Лукас Мораес у своєму дебютному «Дакарі» здобув відразу третє місце, аргентинець Хуан Крус Якопіні фінішував сьомим)! І це при тому, що з боротьби за місця у Топ-10 через різні обставини вибули ще три-чотири швидких напівзаводських і клієнтських екіпажі – саудівець Язід Аль-Раджі, француз Ромен Дюма (обидва мали чималі втрати часу), нідерландець Ерік ван Лон і литовець Бенедіктас Ванагас (потрапили у серйозні аварії, після чого мусили припинити подальший виступ за станом здоров’я). І наостанок залишається відзначити неймовірну стабільність Гініеля де Вільєрса – для нього це був вже двадцятий старт на «Дакарі», причому він фінішував на усіх! Причому лише в одному випадку де Вільєрс опинився поза Топ-10 (у далекому 2007 році), зате має на своєму рахунку вже 15 фінішів у п’ятірці найкращих (включаючи перемогу, чотири других і три третіх місця) – якісь дійсно фантастичні показники!

Якщо дослідити результати по спецділянках, отримаємо дуже цікаву картину – успіх Toyota базується перш за все на стабільності екіпажів і надійності техніки. Бо за швидкістю не було рівних представникам Prodrive, які на прототипах Prodrive Hunter T1+ записали на свій рахунок 18 фінішів у Топ-3 (разом 9 перемог, 6 других і 3 третіх місця) – у тойотівців цей показник набагато нижчий і становить 12 фінішів (4 перемоги, 4 других і 4 третіх місця). Недарма перед стартом нинішнього «Дакару» багато хто зазначав, що Hunter T1+ перевершують за швидкістю своїх суперників. От й маємо насправді цікаву картину в заліку чемпіонату світу, де переможець Нассер Аль-Аттія посідає лише другу позицію зі 85 очками, лідером є Себастьєн Льоб зі 87 балами – завдяки своїй шаленій швидкості (7 перемог і 3 других часи на етапах) ельзасець набрав 47 бонусних очок проти 35 у катарця (3 виграних етапи, дві другі та третя позиції). Плюс відзначився ще один «мисливець» на Hunter T1+ – Герлен Шішері фінішував десятим в марафоні та сьомим в заліку W2RC, однак за кількістю очок піднявся на третє місця в загальному заліку чемпіонату (у француза 49 пунктів, причому з них аж 32 становлять бонуси за кращі часи на етапах)! Нема сумнівів, що у BRX Prodrive зроблять все можливе, щоб протягом найближчого року здобути максимум успіхів – спочатку здобути титул у чемпіонаті світу з ралі-рейдів (попереду ще чотири раунди), потім виграти «Дакар»-2024 (цієї «перлини» все ще нема в переліку трофеїв Себастьєна Льоба).

Ситуацію, що склалася в Audi Sport, можна назвати пригнічено-оптимістичною… З одного боку, загальний підсумок «Дакару»-2023 для німецької марки можна описати у двох словах – повний провал. Фінішував лише один екіпаж зі трьох (Маттіаса Екстрьома), і той лише на чотирнадцятому місці, тобто результат навіть гірший, ніж на попередньому дебютному «Дакарі». Плюс купа проблем – серія проколів, щонайменше три серйозних пошкодження підвіски, втрата контролю над машиною на високій швидкості та під час стрибків… З іншого боку, до швидкості Audi RS Q e-tron E2 претензій немає – на цих прототипах усі три екіпажі 14 разів фінішували на спецділянках у Топ-3 (2 перемоги, 5 других і 7 третіх місць), тобто інгольштадтці випередили за цим показником навіть тріумфаторів зі Toyota. От що викликало набагато сильнішу негативну реакцію, так це несподівана підтримка з боку FIA безпосередньо під час перебігу «Дакару», коли на п’ятий день марафону Audi Sport дозволили збільшити потужність їх гібридних установок на 8 кВт (майже на 11 к.с.). Цікаво, що саме після цього «покращення» у всіх екіпажів Audi RS Q e-tron E2 стрімко побільшало проблем – спочатку після стрибку з дюни потрапив в аварію Стефан Петерансель (через травму штурмана вибув з боротьби), потім двічі така халепа сталася з Карлосом Сайнсом («Матадор» теж вибув через травму спини). Часом складається враження, що це збільшення потужності (десь з 350 до 360 к.с.) стало «ведмежою послугою» для екіпажів «Чотирьох кілець» – ніби ця зміна в налаштуваннях щось суттєво погіршила у балансі прототипів-гібридів…

На відміну від попередніх років, від X-raid Team цього року ніхто не чекав особливих успіхів. Команда майже в останню мить встигла підготувати два нових прототипи Mini JCW Plus (підготовані за вимогами групи Т1+), на які пересіли екіпажі поляка Якуба Пшигоньского й аргентинця Себастьяна Альперна – саме ця пара торік за кермом Mini JCW Buggy фінішувала на «Дакарі» на шостій і восьмій позиціях. Зараз ці багі остаточно пішли до клієнтської програми й цього року вже не тішили особливими досягненнями – жодного фінішу в Топ-10 на етапах, найкращим результатом стало підсумкове 16-е місце Халіда Аль-Кассімі (п’яте серед багі 2WD). Нові Mini JCW Plus з їх трохи химерною зовнішністю (таке враження, що спочатку розібрали пару Mini JCW Rally та Mini JCW Buggy, а потім з отриманою купи запчастин складали один новий автомобіль) на початку ралі-рейду попсували нерви своїм екіпажам – багатогодинні втрати часу на перших етапах… Але досить швидко пішли непогані результати – Альперн став третім на фінальному етапі та фінішував дев’ятим у загальному заліку, Пшигоньскі записав на свій рахунок 9 фінішів у Топ-10 на етапах. Попереду ще чимало роботи над прототипами, до якої долучаться пілоти Audi – тобто Петерансель, Сайнс й Екстрьом (були повідомлення, що вони епізодично стартуватимуть на Mini JCW Plus на найближчих етапах чемпіонату світу з ралі-рейдів).

Приватні та фірмові команди цього року подарували вболівальникам чимало цікавих результатів – варто лише згадати успіх напівзводської Overdrive Racing (третє місце бразильця-дебютанта Лукаса Мораеса та сьоме аргентинця Хуана Круса Якопіні). Але серед насправді приватних команд найкращою стала чеська ORLEN Benzina Team – Мартін Прокоп здобув шосту позицію за кермом Ford Raptor RS CC T1+ власної підготовки (плюс чех став третім у заліку W2RC)! Для нього це повторення особистого рекорду (на «Дакарі»-2019 теж став шостим), а також вже четвертий фініш у марафоні у Топ-10 – фантастичне досягнення для екіпажу, який ніколи не мав заводської підтримки. Всупереч побоюванням, відзначилися також екіпажі на задньопривідних багі – повного провалу не сталося, протягом «Дакару»-2023 щонайменше чотири екіпажі претендували на місце у Топ-10. І якби не низка прикрих пригод на фінальній частині марафону, в фінальній десятці кращих цілком могли б побачити не тільки китайця Хань Вея на SMG Buggy HW2021 (восьма позиція), а ще й Матьє Серрадорі та Брайана Барагваната (обидва на Century CR6-T) або Сімона Вітса на Buggy MD Sport Optimus… До речі, фірмова команда Century Racing насправді заінтригувала – її новий прототип CR6-T з турбомотором Audi V6 об’ємом 2,9 л (замість традиційного велетенського семилітрового атмосферного Chevrolet LS7 V8) попри деякі проблеми виявився насправді швидким. Схоже, на наступному «Дакарі» їх не варто ігнорувати…

«Дакар»-2023, автомобілі
1. Аль-Аттія/Бомель (Q/AND, Toyota GR DKR Hilux T1+) 45:03.15
2. Льоб/Люркуен (F, Prodrive Hunter T1+) +1:20.49
3. Мораес/Готтшальк (BR/D, Toyota Hilux Overdrive T1+) +1:38.31
4. Де Вільєрс/Мерфі (ZA, Toyota GR DKR Hilux T1+) +2:31.12
5. Латеган/Каммінгс (ZA, Toyota GR DKR Hilux T1+) +2:36.23
6. Прокоп/Хитка (CZ, Ford Raptor RS CC T1+) +3:40.44
7. Якопіні/Оліверас (RA/E, Toyota Hilux Overdrive T1+) +4:27.09
8. Хань Вей/Ма Лі (CN, SMG Buggy HW2021) +4:29.21
9. Альперн/Грауе (RA, Mini JCW Plus) +4:42.38
10. Шішері/Вінок (F, Prodrive Hunter T1+) +5:22.10
…14. Екстрьом/Берквіст (S, Audi RS Q e-tron E2) +6:51.00
…16. Аль-Кассімі/Флоене (UAE/N, Mini JCW Buggy) +7:10.29
17. Пшигоньскі/Монлеон (PL/E, Mini JCW Plus) +7:28.50

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Toyota, dakar.direct, Red Bull Content Pool, autofacil.es, X-raid, Twitter (@ProkopOfficial)

27-01-2023 56861
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца