Кущинський: «Виступи у ParaBaja – то тільки перші кроки»

Проєкт виступу українського військового, який відновлюється після бойових поранень, в іспанському ралі-рейді в рамках програми ParaBaja Step by Step Motorsport Event, розвивається насправді швидко. В липні лише почала формуватися подібна ідея, в перших числах серпня інклюзивна комісія з автоспорту Королівської автомобільної федерації Іспанії (RFEDA) надіслала в Автомобільну федерацію України (FAU) спеціальне запрошення для українського військового взяти участь в категорії ParaBaja на Rallye TT Cuenca в жовтні. А зараз вже триває підготовка до виступу відразу двох екіпажів з представниками ЗСУ – один спільно з іспанцями (з місцевим пілотом і технікою), другий повністю український.

Одним з головних ініціаторів і координаторів цього проєкту став Владислав Кущинський, у минулому пілот у ралі-рейдах, зараз голова технічного комітету FAU і керівник Autolife Racing Team. І нинішнє інтерв’ю з ним було практично повністю присвячене іспанській ініціативі ParaBaja Step by Step Motorsport Event і майбутньому виступу українців у цій програмі.

Rally.UA: Параспорт зараз відіграє все більшу роль у житті багатьох людей – і в Україні також. Досить згадати досягнення наших спортсменів на Паралімпійських іграх або Invictus Games («Ігри нескорених»), де зовсім недавно українці здобули понад три десятки медалей. Але параспорт і автоспорт – для нас це досить незвичне поєднання… Як виникла ця ініціатива?

Владислав Кущинський: До такої ідеї рано чи пізно повинні були прийти. Іспанці зараз дуже активно розвивають свою програму ParaBaja Step by Step Motorsport Event, яка отримала чималу підтримку з боку національної федерації. До речі, генеральний директор ParaBaja Step by Step Наталья Беттоніка зараз очолює інклюзивну комісію у RFEDA, а сама програма охоплює вже не один, а чотири-п’ять невеликих ралі-рейдів протягом року. Якраз у липні під час Baja España Aragón у нас відбулася зустріч з Натальєю Беттонікою й іншими представниками ParaBaja Step by Step, де ми й почали обговорювати можливість виступу українського військового в цій програмі. А далі процес почав набирати обертів.

Зустріч на Baja España Aragón 2023.
Владислав Кущинський (в центрі), Наталья Беттоніка (друга праворуч)

– Наскільки важливою є участь українця, причому саме військового, у ParaBaja?

– В Україні зараз велика війна. Багато хто, не лише військові, отримали важкі поранення та травми – їм всі потрібна можливість повернення до повноцінного життя, повернення до суспільства, причому й за допомогою спорту. Нам добре відомий такий стан справ – щось подібне було, коли після важкої аварії на Italian Baja у 2013 році моє життя змінилося повністю, і спортивна кар’єра завершилася. Крім того, участь українського військового в ParaBaja – це чергова можливість нагадати світу, якою ціною Україна захищає свою свободу. Ми ж, зі свого боку, хочемо допомогти цим людям повернутися до повноцінного життя – хоча б в якомусь напрямі, дати їм можливість випробувати свої сили навіть у такій непростій дисципліні, як автоспорт. Так, наша участь у проєкті ParaBaja Step by Step – то тільки перші кроки, якісь спроби зорієнтуватися,  в якому напрямі розвиватися далі… Але навіть сам факт участі наших бійців в автоспортивних змаганнях може серйозно мотивувати багатьох людей, які не бажають здаватися. Сподіваюся, що проєкт матиме подальший розвиток і підтримку, причому й від нашої влади також.

Вадим Притуляк на “Дакарі”-2011

– Зараз триває підготовка до виступу в Іспанії, причому вже не з одним, а з двома екіпажами з українськими військовими. Як сталися такі зміни в попередніх планах? У чому полягає участь у цьому процесі компанії Autolife – це технічна, організаційна підтримка?

– Ми були насправді вражені, коли побачили, який відгук мала ідея участі українського військового в ParaBaja – такої кількості заявок від учасників бойових дій не очікували. У підсумку вирішили розширити програму до двох екіпажів. Крім того, цей проєкт отримав повну підтримку з боку Вадима Притуляка, який раніше регулярно виступав у ралі-рейдах, включаючи «Дакар» і Africa ECO Race. Тоді ж вирішили виставити для екіпажу Притуляка (поїде з ветераном війни та параспортсменом Сергієм Романовським) легке багі SKARLAT, яке можна використовувати на фронті для перевезення вантажів або евакуації поранених – то стало б ще одним нагадуванням для всіх про війну в Україні. Другий екіпаж буде змішаним, як і планувалося на початку – іспанець Іван Барберо з українцем Олександром Гонцулом, які поїдуть на Toyota FJ Cruiser від місцевої команди.

Стосовно Autolife, то компанія зараз займається низкою питань – серед них також підготовка до змагання й обслуговування вищезгаданого багі SKARLAT. Крім того, директор Auto-Life Микола Литвинчук, який у минулому виступав у ралі-рейдах як штурман, стане тренером для наших ветеранів – вже навчає їх основним принципам штурманської справи.

– Спочатку був варіант участі українця з іспанським пілотом, автомобіль повинні були надати на місці. Зараз вирішили також додати багі SKARLAT для другого екіпажу, з Притуляком і Романовським. Чи розглядався варіант виставити якийсь інший автомобіль, причому також підготований в Україні?

– Ми розглядали таку можливість – тім більш, в Autolife Racing Team є спортивна техніка як вищої категорії Т1, так і Т4 (серійні SSV/UTV). Але все ж вирішили просуватися в цьому напрямі поступово, крок за кроком – тому й почали з багі SKARLAT. Як вже згадував раніше, на початку важливо зробити наголос на темі війни в Україні – і показати техніку, яка здатна працювати на фронті, евакуювати поранених (це перегукується з участю в ParaBaja ветеранів, які проходять реабілітацію після бойових поранень). Але від ідеї використання повноцінної спортивної техніки не відмовляємося. Можливо, в майбутньому буде програма участі людей з інвалідністю не тільки в ParaBaja, а й у повноцінних змаганнях – приблизно як у тих британців з їх програмою Race2Recovery, які навіть виступали на «Дакарах» на загальних підставах, нарівні з іншими учасниками.

– Ви згадали про спортивну техніку Autolife Racing Team, причому відразу двох різних груп, Т1 і Т4. Більшість українських уболівальників ралі-рейдів зазвичай згадують про прототип Hellcat LR групи Т1, а от про Т4 далеко не всі обізнані. Яка зараз ситуація з ними?

– Дійсно, ми маємо давній досвід підготовки техніки для ралі-рейдів, причому спочатку займалися тільки автомобілями. Кілька років тому вирішили перейти на вищий рівень – створили справжній прототип групи Т1, той Hellcat LR. І машина дійсно почала показувати непогані результати – навіть з «дитячими хворобами». Були серйозні наміри виставити її на «Дакарі». Але потім пішли глобальні проблеми – спочатку пандемія коронавірусу майже все зупинила, потім прийшла велика війна… Був цікавий епізод в історії цієї машини, коли у 2021 році Hellcat LR з’явився у ралійному чемпіонаті України в заліку нової групи Cross Country – Василь Водолага на ньому здобув дві перемоги у трьох стартах і став найсильнішим у цій категорії.

Недавно ми перебудували наші програми та вирішили приділити увагу підготовці SSV/UTV групи Т4 – точніше, мотовсюдиходів Can-Am Maverick X3. Пройшли потрібні процедури сертифікації, отримали всі дозволи та підтвердження в FIA, зараз можемо готувати техніку, яка повністю відповідає всім вимогам технічного регламенту групи Т4. Поки що не маємо планів піти в групу Т1 або Т3 (прототипи на базі SSV/UTV). У Т1 у нас вже є Hellcat LR – на жаль, він зараз просто стоїть у боксах. Ми навіть не знаємо, що з ним робити за нинішнього стану справ – чи здавати його в оренду для стартів у змаганнях в Європі (тоді як займатися його повноцінним обслуговуванням в умовах війни?), чи взагалі продати.

– Чи могла б Autolife Racing Team в майбутньому готувати спеціалізовану спортивну техніку для учасників ParaBaja? Зараз у світовому автоспорті майже на всіх рівнях вже є чимало прикладів такої спортивної техніки.

– Насправді не все так просто, як здається на перший погляд. Спочатку нам потрібно зробити перші кроки в програмі ParaBaja Step by Step Motorsport Event, побачити все це зсередини. І я планую в жовтні все це побачити під час Rallye TT Cuenca. Тоді матимемо якесь уявлення про весь цей процес, початкове розуміння – що потрібно робити, що ми можемо запропонувати. Зараз ParaBaja – дуже ліберальна в технічному плані програма, яка дозволяє використовувати практично будь-яку техніку (головне, щоб вона відповідала всім головним вимогам безпеки). Вона дає можливість людині з інвалідністю просто сісти в машину та проїхати дистанцію, відчути атмосферу ралі-рейдів – і для неї це буде справжнє свято відчути себе частиною цього світу.

Але зараз все постійно розвивається, причому на всіх рівнях – згадайте, ParaBaja Step by Step Motorsport Event починала з одного змагання в рік, а зараз вже виросла до п’яти. Гадаю, з часом неодмінно будуть певні зміни в технічному регламенті, коли в ParaBaja почне з’являтися повноцінна гоночна техніка, спеціально адаптована для людей з особливими потребами. І потрібно зрозуміти, якого саме рівня підготовки буде ця техніка, чи будуть якісь нові вимоги й обмеження. Крім того, фінансову складову теж ніхто не скасовував – підготовка такої спеціалізованої техніки вимагатиме серйозного бюджету, який спочатку треба сформувати.

– Як вважаєте, чи отримає подальший розвиток програма ParaBaja Step by Step Motorsport Event? І чи буде продовження нинішнього проєкту з участю українців у ParaBaja?

– Маю великі сподівання, що нинішній проєкт з участю наших військових на Rallye TT Cuenca не стане одноразовим заходом і надалі ми не раз побачимо українців на ParaBaja – і не обов’язково тільки в Іспанії. Є чимало ідей, які ми вже обговорювали з пані Натальєю Беттонікою. Вже порушували питання – чи можливо вивести ParaBaja Step by Step Motorsport Event на міжнародний рівень? Зараз обговорюємо це питання як з RFEDA та FAU, так і з колегами з автомобільних федерацій Польщі, Угорщини, Румунії – аже саме в цих країнах проводять найбільше ралі-рейдів у Східній і Центральній Європі. Зараз насправді складно щось прогнозувати, бо є чимало питань і невизначеності, але сподіваюся, що певні зміни стануться.

Фото з архівів Владислава Кущинського та Вадима Притуляка, auto-life.ua, solomoto.es

21-09-2023 46463
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца