Притуляк: «У нас є техніка і для фронту, і для спорту»

Залишилися буквально кілька днів до виступу українців у рамках програми ParaBaja Step by Step Motorsport Event. Менш ніж три місяці тому іспанці запросили взяти участь у ParaBaja українського військового, який проходить реабілітацію після бойових поранень. А зараз українська команда вже готується до виїзду до Іспанії, де 20-21 жовтня відбудеться  Rally TT Cuenca, яка є завершує сезон як в національному чемпіонаті Іспанії з ралі-рейдів (Campeonato de España de Rallyes Todo Terreno), так і в ParaBaja Step by Step Motorsport Event (цього року складається з п’яти різних змагань).

Як ми повідомляли раніше, планується виступ трьох представників України у двох екіпажах. Один змішаний, з іспанським пілотом Іваном Барберою й українським штурманом-військовим Олександром Гонцулом на Toyota FJ Cruiser (автомобіль наданий місцевими організаторами). Другий повністю український – з Вадимом Притуляком (неодноразовим учасником міжнародних ралі-рейдів, включаючи «Дакар») і ветераном російсько-української війни Сергієм Романовським на багі SKARLAT. Зараз пропонуємо Вашій увазі інтерв’ю з Притуляком.

Rally.UA: На початку, коли тільки з’явилося запрошення іспанців для нашого військового взяти участь у ParaBaja, загальні очікування були досить скромними. Головне, щоб взагалі вдалося за пару місяців владнати всі питання, забезпечити підготовку та виступ українця на жовтневому змаганні. Але дуже швидко всі плани були суттєво розширені – причому за Вашої безпосередньої участі практично у всіх процесах, від організації виїзду до підготовки додаткової техніки. Як все це складалося для Вас?

Вадим Притуляк: Особисто для мене це насправді дуже важливий проєкт. Адже я сам інвалід другої групи й дуже добре знаю, наскільки складно людям з подібними травмами та фізичними обмеженнями. Сама програма ParaBaja – це великий шанс для багатьох людей, які прагнуть жити різноманітним насиченим життям, попри всі фізичні обмеження та вади. І наша участь у ParaBaja Step by Step Motorsport Event – це ще один напрям для тих, хто прагне спробувати свої сили у тих чи інших параспортивних дисциплінах. У нас вже багато знають про Паралімпійські ігри, вболівають за наших спортсменів, які завжди були серед лідерів. От автоспортивний напрям у нашому параспорті майже відсутній – і зараз нам потрібно повністю використати таку можливість.

– Ви згадали про те, що зараз є інвалідом другої групи. Кілька років тому було чимало новин про Вашу травму, її наслідки, численні операції. І, звичайно, то була ціла подія, коли Ви повернулися на траси!

То дійсно довга і непроста історія. У 2018 році під час змагань отримав компресійний перелом хребта, після цієї травми я начебто відновився та продовжив виступи. Але коли почав готуватися до сезону 2019 року та вирішив зробити планову операцію, то сталася серйозна лікарська помилка – після цього я три місяці провів у реанімації, переніс десятки операцій. А через численні ускладнення втратив зір на праве око. І протягом всіх цих місяців у лікарні, після численних операцій, я постійно хвилювався, що мені не вдасться повернутися до звичного насиченого життя, що не зможу брати участь у змаганнях. Коли мені вдалося повернутися до спорту, стартувати на різноманітних ралі-рейдах і вигравати у своїх категоріях – то була величезна перемога. І саме тому для мене цей виступ у ParaBaja має особливе значення – це не просто повернення до спорту, це також можливість допомогти іншим подолати подібні труднощі та жити насправді повноцінним життям.

Вадим Притуляк і Олександр Гонцул на тренуванні

– Коли тільки стало відомо про іспанську ініціативу для українського ветерана, було чимало питань – чи вдасться її реалізувати вже цього року, хто стане учасником цієї програми, хто займеться підготовкою та тренуванням новачків. І в приватних розмовах не раз лунали думки, що Ви з Вашим досвідом (причому як спортивним, так і життєвим) могли б стати одним з тренерів і організаторів проєкту. Так і сталося – Ви зараз фактично стали тренером-гравцем. Яким виявився Ваш шлях до участі в цій програмі?

В мене після цієї невдалої операції та перебування в реанімації був довгий і непростий період реабілітації – причому не тільки фізичної, а й психологічної. На якийсь час навіть віддалився від усього світу, займався вправами, працював біля землі. Потім повернувся до звичного життя – бізнес, відновив участь у змаганнях, мав певні плани на продовження спортивної кар’єри, включаючи повернення на «Дакар» (правда, пандемія та велика війна змусили все це відкласти на потім). В одному з наших автомотоспортивних пабліків дізнався про це запрошення іспанців на ParaBaja і негайно почав з’ясовувати подробиці. І виявилося, що одним з причетних до цієї ініціативи є мій друг Владислав Кущинський, з яким ми свого часу мали чимало спільних планів – наприклад, організувати виступ на «Дакарі» екіпажу на прототипі Hellcat LR групи Т1, підготованому його командою Auto-Life Racing Team. І ми з ним дуже швидко прийшли до висновку, що треба не обмежуватися разовим виступом, а розширювати цей проєкт і створювати повноцінну команду.

– Причому не просто збільшилася кількість учасників цієї програми, а ще й почався процес підготовки власної техніки для виступу в Іспанії. Ця новина стала певною несподіванкою, бо спочатку був тільки варіант старту українського штурмана-військового з місцевим пілотом і на місцевій техніці. Як взагалі з’явився варіант з багі SKARLAT?

Дещо на цю тему вже розповів Кущинський в інтерв’ю для Rally.UA. По-перше, регламент ParaBaja дозволяє використовувати практично будь-яку техніку – нема таких жорстких омологаційних вимог, які дуже сильно обмежують вибір спортивної техніки. По-друге, в першу чергу потрібно регулярно нагадувати світу, що у нас в Україні йде велика війна і що наша країна платить велику ціну за свою свободу.

Мій бізнес-партнер Роман Скарлат займається випуском універсальних багі SKARLAT, які можна адаптувати для використання на фронті – перевезення людей, невеликих вантажів, боєкомплекту, евакуація поранених і т.д. Ми зараз тестуємо ці багі на полігонах, враховуємо побажання військових, вже передали кілька машин на фронт – робимо все, щоб ця техніка була максимально ефективною. Оскільки одним з основних завдань для цих багі є евакуація поранених, то ми називаємо їх RESQUE 300. От тому й було вирішено підготувати для виступу в Іспанії SKARLAT – конструкція дозволяє досить швидко переобладнати його для позашляхових змагань. І ми з цією машиною хочемо вчергове нагадати всім про війну в Україні та про наших захисників.

Зараз до нас долучилися ще кілька партнерів – наприклад, на самому початку нашої роботи зі мною зв’язався друг з Казахстану та запропонував фінансову підтримку. Тепер одним зі спонсорів виступу стане іспанське відділення його фінансової компанії OSMAR Group. Пізніше долучилася українська мережа заправок KLO, яка стане нашим паливним партнером. І це буде дійсно чимала підтримка – адже команді з автомобілем технічної підтримки та лафетом для спортивного багі потрібно подолати понад 8 тисяч кілометрів в обидві сторони. А зовсім недавно мені зателефонував українець Віктор Петровський (засновник фінансової компанії Tr.energy), один з моїх учнів у школі пілотування в пустелі. Він готовий стати нашим кулінарним спонсором і під час змагання забезпечити харчування команди в гастрономічному ресторані.

– Під час інтерв’ю з Владиславом Кущинським пролунала думка, що нинішня програма виступу українців на ParaBaja – то тільки перші кроки в цьому напрямі. І розвиток цього процесу потрібний з обох боків – ми повинні регулярно брати участь у цій програмі, а концепція ParaBaja може вийти за межі Іспанії та з часом перетворитися на міжнародний проєкт. Ви могли б щось додати до цих тез?

– Повністю згоден. У нас вже є певні плани на наступний рік – здійснювати такі регулярні виїзди наших поранених ветеранів для їх реабілітації й адаптації. І багато хто зі спортсменів підтримують цю ідею. А стосовно міжнародних перспектив, то впевнений – тут не повинно бути якихось обмежень, треба просуватися на всіх можливих рівнях. Я розраховую поспілкуватися на цю тему з президентом FIA Мохаммедом Бен-Сулайємом і обговорити з ним підтримку нашої ініціативи. Після Іспанії я буду в ОАЕ, планую виступити там у місцевому чемпіонаті, чи Emirates Desert Championship (кілька років Бен-Сулайєм його відновив  нуля і приділяє йому чимало уваги). Це дуже важливо – зустрітися безпосередньо з Мохаммедом Бен-Сулайємом, показати йому все, що ми вже зробили, зробити акцент на тому, що потрібно приділити увагу розвитку параспортивного напряму в автоспорті.

Фото Facebook (Vadim Pritulyak, Олег Диващук, Oleksandr Bibiksarov, Skarlat-XTRM Team)

10-10-2023 53719
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца