«Дакар»-2023, SSV/UTV: прогрес триває

Продовжує дивувати стрімкий прогрес мотовсюдиходів, які остаточно перетворилися на дійсно потужну та швидку категорію техніки, за певних умов здатну боротися навіть з автомобілями групи Т1 (останнім часом публіка почала звикати, що на етапах чемпіонату світу з ралі-рейдів або Кубка світу з бах екіпажі на SSV/UTV здатні вигравати навіть в абсолютному заліку)… Навіть трохи дивно, що FIA все ще зберігає на міжнародному рівні залікову групу Т2 (серійні автомобілі) – бо кількість цієї техніки на більшості змагань стрімко прямує до нуля, та й за своїми характеристиками вона повністю поступається мотовсюдиходам. Варто тільки поглянути на протоколи нинішнього «Дакару»… По-перше, на старті з’явилися майже сотня SSV/UTV груп Т3 і Т4 – це при тому, що у колись популярній категорії Т2 стартували лише три екіпажі, з них два представляли фактично заводську команду Toyota Auto Body (Акіра Міура, Рональд Бассо), до яких додався також місцевий пілот Ібрагім Аль-Муна. По-друге, протягом усього марафону навіть фірмові екіпажі Toyota Auto Body не в стані були конкурувати з опонентами на SSV/UTV – той же мегадосвідчений Міура (як штурман і пілот здобув на «Дакарах» уже п’ять перемог і шість других місць у заліку Т2) на кожному етапі стабільно програвав лідерам Т3 і Т4 від 50 хвилин до 2 годин. І подібна картина останнім часом спостерігається не тільки на «Дакарах»…

У категорії легких прототипів групи Т3 нинішній «Дакар» став найцікавішим за три роки – все більше різних команд втягуються у цю битву. Плюс стрімко зросла кількість різних екіпажів, які здатні вигравати етапи. Для порівняння, у 2021 році спецділянки у заліку Т3 вигравали троє – Сет Куінтеро, Крістіна Гутьєррес (обидва на Overdrive OT3) і Кріс Мік (PH Sport Zephyr). Торік була ще сумніша картина – всі етапи виграли два екіпажі Red Bull Junior Team на Overdrive OT3 (Куінтеро взагалі виграв 12 з 13, віддавши одну перемогу Гійому де Мевіусу). Зараз ситуація пожвавилася, попри загальний успіх команди Red Bull – на її рахунку 11 виграних спецділянок, переможний дубль на фініші (Остін Джонс, Сет Куінтеро), чотири екіпажі у Топ-5 (цю армаду «розколов» лише Гійом де Мевіус на GRallyTeam OT3, який здобув третє місце). Але картина вже цікавіша – дев’ять різних переможців на етапах, нема тотального домінування марки Can-Am (на її рахунку 7 виграних спецділянок зі 15), окремі успіхи Yamaha (два виграних етапи плюс кілька фінішів у Топ-3)… Плюс працюють інші проєкти – Мітчелл Гатрі виграв п’ять етапів на прототипі MCE-5 T3M (на його базі повинна з’явитися гібридна версія SSV/UTV), у Топ-10 фінішував Ханс Вейс на цікавому Arcane T3. І один кумедний факт наостанок – від того моменту, коли у 2021 році на «Дакарі» впровадили окремий залік Т3, усі три переможці марафону в цій категорії (Йозеф Махачек, Франсіско Лопес, Остін Джонс) разом виграли лише два етапи!

Боротьба в «серійній» категорії SSV/UTV була неймовірно запеклою та практично не поступалася трилеру в мотоциклетному заліку. Але фінал виявився набагато драматичнішим – литовець Рокас Бацюшка успішно долав усі перешкоди та неприємності (пара проколів, 15 хвилин штрафу за пропущену контрольну точку), спромігся пробитися на позицію лідера та був неймовірно близький до заповітної перемоги… Але фінальний етап вщерть зруйнував його надії – на останніх тридцяти кілометрах дистанції Рокас зіткнувся з технічними проблемами, втратив двадцять хвилин і відкотився на другу позицію (міг опинитися і на третьому місці, але його опонент Марек Гочал отримав 2 хвилини штрафу, що допомогло литовцю втриматися хоча б другим). У підсумку, саме залік Т4 приніс найбільш фантастичний результат битви на трасах «Дакару»-2023 – перемогу здобув 18-річний польський дебютант марафону Ерик Гочал, якому тепер належать два абсолютних рекорди «Дакарів» (наймолодший переможець етапу та наймолодший тріумфатор змагання). Найбільше вражає, що для Ерика це був лише другий старт після отримання міжнародної ліцензії – в грудні Ерик несподівано здобув перемогу в абсолютному заліку на Dubai International Baja (етап Кубка світу з бах), зараз виграв «Дакар» у Т4!

Успішним став виступ нідерландсько-українського екіпажу Аньї ван Лон і Дмитра Цира, який перевиконав усі попередні плани (передбачалося, що дебютантка ван Лон буде опановувати науку виступів у такому марафоні, метою був фініш у Топ-25) та здобув 14-ту позицію в загальному заліку групи Т3. Крім того, ван Лон у цій категорії стала другою серед жінок і другою серед новачків. Цікаво, що для українця це був другий поспіль виступ на «Дакарі» з пілотом-дебютантом – адже торік він стартував з українським пілотом Євгеном Ковалевічем (фініш тринадцятими у «серійній» групі Т4). Зараз шляхи пілота та штурмана розходяться – на Цира чекає виступ з черговим новим пілотом (старт очікується вже на Saudi Baja Hail, першому етапі Кубка світу з бах), ван Лон же розпочне підготовку до своєї нової програми. Всі її попередні виступи на SSV/UTV були лише етапами тренування на шляху до головної мети – виступ на «Дакарі»-2024 у вантажній категорії у складі повністю жіночого екіпажу. Вже у другій половині квітня Анья ван Лон разом з Флор Матен і Сузанне Пек виступить на Morocco Desert Challenge за кермом Iveco PowerStar. До речі, два брати Аньї ван Лон, Бен (пілот) і Ян (штурман) ван де Лари, на цьому «Дакарі» на Iveco 4×4 DRNL фінішували сьомими у вантажному заліку!

«Дакар»-2023, Lightweight Proto T3
1. Джонс/Гугелмін (USA/BR, BRP Can-Am Maverick XRS) 51:55.53
2. Куінтеро/Ценц (USA/D, BRP Can-Am Maverick XRS) +52.05
3. Де Мевіус/Казале (B/F, GRallyTeam OT3) +1:35.42
4. Гутьєррес/Морено (E, BRP Can-Am Maverick XRS) +2:56.20
5. Лопес/Латраш (RCH, BRP Can-Am Maverick XRS) +2:59.48
…14. Ван Лон/Циро (NL/UA, BRP Can-Am Maverick XRS) +11:33.37

«Дакар»-2023, Production SSV/UTV T4
1. Гочал Е./Мена (PL/E, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) 53:10.14
2. Бацюшка/Відаль (LT/E, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) +16.44
3. Гочал Мар./Мартон (PL, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) +18.15
4. Гонсалес/Гонсало (RA, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) +1:07.00
5. Фаррес/Ортега (E, BRP Can-Am Maverick XRS Turbo) +1:49.18

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Marian Chytka (MCH photography), diariomotor.com, Energylandia Rally Team

29-01-2023 23804
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца