Нові правила в Естонії: суцільні питання

В ралійному чемпіонаті Естонії кілька тижнів тому відбулася невелика «революція» – з 1 червня в силу вступила нова поправка до технічного регламенту, згідно з якою на автомобілях категорії WRC в версії не пізніше 2016 року можна використовувати впускний рестриктор більшого діаметра (34 мм замість «стандарту» FIA в 33 мм). Фактично, мова йде тільки про WRC другого покоління, тобто з 1,6-літровим турбомотором в версії 2011-2016 років – адже автомобілі першого покоління (1997-2010 років, з дволітровим турбомотором) від самого початку оснащені рестриктором 34 мм. Як відомо, на даний момент в чемпіонаті Естонії є тільки дві машини, на які поширюється нове правило – Mini JCW WRC українця Валерія Горбаня з Eurolamp WRT і Ford Fiesta RS WRC Георга Гросса з OT Racing, національного чемпіона 2009, 2013 і 2017 років. Найбільше в цій історії дивує, що раптом вирішили змінити регламент якраз посередині сезону, вже після трьох етапів…

Вважається, що WRC з рестриктором, збільшеним до 34 мм, повинні зрівнятися за своїми характеристиками з Proto, які найчастіше екіповані дволітровим турбомотором з таким само рестриктором. Така версія сильно здивувала… По-перше, Proto в більшості своїй побудовані на базі N-групових шасі (двигун і коробка передач зазвичай від Mitsubishi Lancer Evo) і призначені в першу чергу для боротьби з технікою класу R5 (саме так вважається у всій Європі). По-друге, перевага техніки того чи іншого класу визначається не тільки потужністю двигуна – потрібно враховувати також загальний рівень її підготовки (шасі, коробка передач, диференціали, підвіска і т.д.). Для прикладу можна порівняти автомобілі класів N4 і R5 – якби дійсно все вирішувала тільки потужність мотора, то N-груповий Mitsubishi Lancer Evo (два літри турбо, рестриктор 33 мм) регулярно б перевершував машини R5, які мають турбомотор об’ємом 1,6 літра, та ще й з рестриктором 32 мм. Насправді ж все навпаки! Саме тому версія про «вирівнювання» WRC і Proto здається сильно «притягнутою за вуха»…

Зате наслідки таких раптових поправок в технічному регламенті вже не змусили себе чекати… Перш за все, миттєво виникло «розходження» між національними чемпіонатами Естонії і Латвії – при тому, що в липні-серпні в них заплановані ще два спільних раунди (Rally Estonia і Lõuna- Eesti Ralli). Адже в Латвії досі залишаються в силі стандарти FIA для техніки WRC (тобто потрібний тільки рестриктор 33 мм). Нещодавно в латвійській федерації теж обговорювалося питання впровадження більш вільних правил для техніки WRC, але вирішили не метушитися зі зміною регламенту в середині сезону… Отже, відразу виникає проблема у будь-якого екіпажу на WRC, який бажає виступити в латвійському і естонському чемпіонатах одночасно – або він ставить рестриктор 34 мм і їде тільки в чемпіонаті Естонії, або залишає 33 мм, їде в обох заліках, але при цьому буде поступатися своєму «естонському» колезі, який виступає на більш «ліберальному» WRC.

До всього цього потрібно додати чисто технічні і організаційні проблеми, які виникнуть у будь-якої команди. По-перше, збільшення рестриктора з 33 мм до 34 мм приведе до того, що двигун за всіх інших рівних умов буде отримувати на 6% повітря більше – тобто його характеристики неодмінно виростуть. По-друге, зміняться параметри майже у всьому діапазоні обертів – змістяться «полиця» крутного моменту і пік потужності. Таким чином, під всі ці нові параметри треба переписувати програму для електронного блоку управління двигуном – зазвичай зробити це може тільки фірма, яка займається підготовкою і ребілдом мотора (для машин Гросса і Горбаня це M-Sport і Prodrive відповідно). І не забуваємо, для клієнтів є тільки дві базові програми – для рестриктора 33 мм (версія WRC) і 30/28 мм (версія RRC). Отже, що отримуємо внаслідок цього оновлення правил? У найкоротші терміни треба вирішити цілу низку завдань – отримати нову програму (від офіційного моториста), обкатати двигун на стенді, потім провести повноцінні тести модернізованого автомобіля на трасі. Підсумок – «ламається» майже вся планова підготовка, виникають додаткові витрати часу і фінансів…

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Eurolamp WRT, Krists Andersons, Rando Aav/rally.ee, mcgeehanmotorsport.com

13-06-2018 17273
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца