«Дакар»-2023: мотоцикли та квадроцикли

Організатори «Дакару» щороку докладають максимум зусиль, щоб запропонувати учасникам різноманітний і складний маршрут, щоб якось компенсувати той не надто радісний факт, що відомий марафон вже п’ятий рік поспіль відбувається виключно на території однієї країни – спочатку в Перу (2019 рік), пізніше у Саудівській Аравії (2020-2023 роки). Не дивно, що останнім часом спостерігалося скорочення дистанції – найбільший спад був у 2019 році в Перу, коли програма «Дакару» налічувала лише 10 спецділянок і близько 3000 км бойової дистанції… Після переїзду змагання до Саудівської Аравії ситуація почала поступово покращуватися – вже у 2020 році вдалося вийти на формат 12 спецділянок, а надалі дотримувалися формули «Пролог плюс 12 допів» (загалом бойова дистанція у різні роки налічувала від чотирьох до п’яти тисяч кілометрів). А зараз уже маємо практично класичну програму «Дакару», яка складається зі прологу та 14 спецділянок! Поки що найбільшу зацікавленість викликає той факт, що маршрут «Дакару»-2023 помітно пересунувся на східну частину країни – це виглядає як перспектива можливого розширення географії марафону найближчим часом (у першу чергу на територію Об’єднаних Арабських Еміратів, де цілком можна провести три-чотири повноцінні спецділянки).

Як завжди, всі попередні огляди та прогнози починаються з категорій мотоциклів та квадроциклів. Картина у порівнянні з попередніми роками досить змінилася – адже японська марка Yamaha майже відразу після фінішу «Дакара»-2022 оголосила, що поставить крапку у своїй багаторічній мотоциклетній програмі в ралі-рейдах і зараз повністю зосередиться на двох інших напрямах – квадроцикли (де вже багато років є монополістом) і легкі багі SSV/UTV (на перший план виходить проєкт прототипів групи Т3). Втім, навіть раптова «втеча» Yamaha практично нічого не змінила в загальному розташуванні сил. Головними фаворитами мотозаліку все одно залишаються дві головні сили – австрійський концерн KTM (представлений трьома різними марками, тобто KTM, Gas Gas, Husqvarna) та японська Honda (у 2020-2021 роках спромоглася перервати багаторічну гегемонію катеемівців). «Австрійська» армада анітрохи не змінилася у порівнянні з попереднім «Дакаром», її кольори захищатимуть ті ж самі сім заводських пілотів – Сем Сандерленд і Деніел Сандерс від Gas Gas, Тобі Прайс, Кевін Бенавідес і Маттіас Валькнер від КТМ, Скайлер Хауіс і Лучано Бенавідес від Husqvarna. До них додався ще 21-річний американський юніор Мейсон Клейн з напівзаводської команди BAS World KTM Racing Team, який на попередньому «Дакарі» став найкращим новачком та здобув дев’яту підсумкову позицію.

Тим часом у Honda вчергове вирішили зосередити всі зусилля на боротьбі за найвищі позиції – чотири пілоти у складі офіційної заводської команди Monster Energy Honda Team (Ріккі Брабек, Пабло Квінтанілья, Хосе Іньясіо Корнехо, Адрієн ван Беверен), до яких долучився також Хоан Барреда Борт (іспанець хоч і вважається пілотом «приватної» команди Monster Energy JB Team, але насправді є п’ятим заводським гонщиком Honda). Напевно, ніхто не ризикне робити якісь прогнози на остаточні підсумки «Дакару» в мотозаліку – адже зараз маємо щонайменше вісім-дев’ять головних претендентів на перемогу плюс ще три-чотири за певного збігу обставин цілком можуть претендувати на подіум. Крім того, в каналі є ще дві заводські команди, які щороку націлюються щонайменше на фініш у Топ-10. По-перше, це Sherco з трьома пілотами – Лоренсо Сантоліно (у 2021 році приніс цій команді шосту позицію на фініші), Руй Гонзалвіш і Наріт Вееттіл. По-друге, несподівано підсилилася індійська марка Hero – до ветеранів Себастьяна Бюлера (двічі фінішував у Топ-20) та Жуакіма Родрігеша (виграв етап на «Дакарі»-2022) долучилися відразу два колишніх заводських пілоти Yamaha, Росс Бренч і Франко Каймі. З таким складом Hero Motosports цілком може час від часу видавати якість сюрпризи.

У заліку квадроциклів ситуація, схоже, поступово стабілізувалася – після стрімкого відтоку багатьох пілотів (особливо з Південної Америки, чимало з яких «відпали» через переїзд марафону до Саудівської Аравії) вже третій рік поспіль кількість представників цієї категорії стабільно тримається в межах 15-20 учасників… Тут можна вчергове відзначити дві деталі. По-перше, клас квадроциклів остаточно перетворився на «монокубок» Yamaha – на старті очікуються 18 пілотів на Yamaha Raptor 700, з якими якось намагатиметься конкурувати самотній аргентинець Хуліо Естанже на важкому повноприводному Can-Am Renegade 850. По-друге, саме у цій категорії спостерігається найвища концентрація претендентів на перемогу чи місце на подіумі – адже зі 19 попередньо заявлених учасників маємо мінімум п’ять реальних претендентів на перемогу (Александр Жіру, Мануаель Андухар, Каміль Вісьнєвскі, Пабло Копетті, Джованні Енріко) та ще стільки ж мають шанс на подіум (серед них литовець Лайсвідас Канцюс, який спричинив чимало галасу на попередньому «Дакарі»).

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото KTM, Gas Gas, Honda, Hero

24-12-2022 11249
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца