Надходить час на загальні підсумки «Дакару»-2023 – вже є чимало цікавих спостережень. Варто зазначити, що рівень боротьби в мотозаліку зростає щороку – посилилася конкуренція (за останні десять років прийшла ціла хвиля дуже швидких пілотів), більшість мотоциклів переважно мають приблизно рівні характеристики… І постійно оновлюються рекорди найщільніших фінішів, коли три призери вдруге поспіль «вклалися» в інтервал менш ніж десять хвилин. Торік Сем Сандерленд (Gas Gas) випередив Пабло Квінтанілью (Honda) і Маттіаса Валькнера (KTM) на 3.27 і 6.47 відповідно. Але рекорд протримався лише рік – зараз Кевін Бенавідес (KTM) виграв у Тобі Прайса (КТМ) мізерні 43 секунди, а бронзовий призер Скайлер Хауіс (Husqvarna) відстав від переможця лише на 5.04! А Топ-10 «розтягнуло» трохи більше ніж на півтори години – лише десять років тому з таким відставанням цілком можна було дістатися до подіуму… Ще одна важлива деталь – на перший план остаточно вийшли пілоти з-поза меж Європи (в першу чергу з Південної Америки, США, Австралії). З цифрами не надто посперечаєшся – у 2019-2023 роках європейці здобули одну перемогу та чотири подіуми (проти чотирьох перемог і шести подіумів у неєвропейців). Цього року у Топ-10 – лише два пілоти з Європи…
Після трьох років поразок поспіль австрійська марка KTM нарешті здобула чергову перемогу на «Дакарі», та ще й відразу зробила дубль – аргентинець Кевін Бенавідес став дворазовим переможцем марафону (повторив своє досягнення 2021 року, яке тоді здобув у складі Honda), «срібло» завоював австралієць Тобі Прайс (на його рахунку вже дві перемоги та чотири подіуми). А от торішні тріумфатори, іспанська Gas Gas (входить до концерну KTM, створює рейдовий Gas Gas 450 фактично на базі KTM 450, з мінімальними відмінностями) зазнала болісної поразки – британець Сем Сандерленд не зміг захистити свій титул і вибув після падіння на першому ж етапі, австралієць Деніел Сандерс боровся за лідерство, аде двічі втратив по 20 хвилин та стрімко викотився поза межі Топ-5. От хто насправді потішив і здивував, так це пілоти ще однієї «доньки» концерну КТМ – команди Husqvarna, яка швидко отямилася після втрати свого багаторічного лідера Пабло Квінтанільї (чилієць у 2021 році перейшов до Honda). Американець Скайлер Хауіс хоч не виграв жодного етапу, але п’ять днів протримався на позиції лідера й до самого фінішу претендував на перемогу. Його одноклубник Лусьяно Бенавідес, молодший брат Кевіна, фінішував шостим (повторення особистого рекорду) і виграв три етапи!
Трохи «занепала» Honda, яка після трьох поспіль успішних років (дві перемоги та два «срібла» у 2020-2022 роках) вже не змогла дотягнутися до подіуму – американець Ріккі Брабек з іспанцем Хоаном Барредою вибули після важких падінь, чилієць Пабло Квінтанілья та француз Адрієн ван Беверен стали четвертим і п’ятим (з відставанням 20 хвилин). А от команда індійської марки Hero хоч і мала чимало клопотів під час «Дакару», але насправді здивувала своїми результатами. Причому найбільше відзначилися два колішні пілоти Yamaha – Росс Бранч з Ботсвани хоч і втратив понад шість годин через технічні проблеми, але все ж виграв два етапи, аргентинець Франко Каймі фінішував десятим. Та й німець Себастьян Бюлер теж не раз дивував – протягом «Дакару» записав на свій рахунок п’ять фінішів у Топ-10 на етапах (був навіть другий час на спецділянці). Дуже цікаво буде поспостерігати за цією командою на подальших раундах чемпіонату світу з ралі-рейдів – чи зможе це тріо Бранч-Каймі-Бюлер вчергове «полоскотати» нерви визнаним фаворитам з KTM, Honda, Gas Gas і Husqvarna? Нагадала про себе Sherco – один з її пілотів, іспанець Лоренсо Сантоліно фінішував на «Дакарі» дев’ятим. Але чи буде якийсь подальший поступ у цієї команди? Бо вона, на відміну від інших марок, цього року не заявлена в чемпіонаті світу – тобто особливо стимулу виступати на інших ралі-рейдах не має…
Категорія квадроциклів вже не тішить таким рівнем конкуренції, як раніше (особливо коли «Дакар» базувався в Південній Америці) – майже вся інтрига трималася на протистоянні француза Александра Жіру й аргентинця Мануеля Андухара, їх час від часу намагалися атакувати аргентинець Франсіско Морено, американець Пабло Копетті та чилієць Джованні Енріко. Але загальна картина не надто тішить – нових гравців практично нема, чимало пілотів останнім часом вирішили перекваліфікуватися з квадроциклів на мегапопулярні SSV/UTV. Плюс у заліку квадроциклів практично відсутня хоч якась конкуренція виробників – практично все тримається на марці Yamaha з її Raptor 700. Потенційні опоненти на кшталт Bombardier, Polaris, Suzuki, Honda, Kawasaki та KTM зазвичай або не поспішають вкладати кошти в розробку повноцінних спортивних версій своїх квадроциклів, або просто не мають відповідних моделей техніки, здатних конкурувати з Yamaha Raptor 700, або зосереджені на інших спортивних програмах (наприклад, той же KTM «завантажений» проєктами в MotoGP, Moto2, Moto3, мотокросі, ендуро, плюс потужні заводська та клієнтська програми в ніші ралі-рейдових мотоциклів)…
Invalid API Key