«Дакар»-2023, день 0-8: автомобілі

Подібної інтенсивності на «Дакарах» вже давно не спостерігалося – навіть уболівальники, журналісти та учасники зі стажем не зможуть швидко пригадати, коли перед днем відпочинку отримували програму зі дев’яти спецділянок (пролог плюс вісім етапів) і три тисячі кілометрів тільки бойової дистанції. І не будемо забувати, що взагалі-то на цій частині «Дакару» спочатку були заплановані майже 3400 км у бойовому режимі – просто через погодні аномалії (коли сильні зливи в деяких місцях практично змили частину траси чи просто змінили місцевий рельєф) довелося скоротити маршрут приблизно на 370 км… Вже не доводиться дивуватися, що перед днем відпочинку в загальному заліку автомобілів Топ-10 старанно «розсмикало» більше ніж на три з половиною години! Для порівняння, торік за підсумками всього «Дакару» (тобто пролог і 12 етапів) розрив між першою і десятою позиціями в автомобільному заліку становив три години. Схоже, можна вже створити невеликий тоталізатор на тему – чи матимемо на фініші «Дакару» Топ-10, «розтягнутий» десь на п’ять годин?

Більше оперативних новин з “Дакару” – на Telegram-каналі «Ukraine on Dakar 2023»

Під час оцінки стану справ у командах будемо рухатися від невдах першої половини «Дакару» до нинішніх лідерів. Почнемо від X-raid Team, яку мало хто вважав фаворитом… Перш за все, складно розраховувати на те, що новий Mini JCW Plus групи Т1+ після невеликої кількості повноцінних тестів зможе негайно досягти рівня Toyota GR Hilux DKR T1+, Prodrive Hunter T1+ чи Audi RS Q e-tron E2 з їх тривалими програмами розвитку. І поточні результати поки свідчать, що обидва екіпажі на Mini JCW Plus фактично здійснюють тести нових прототипів у бойовому режимі – Себастьян Альперн завдяки своїй стабільності вже вийшов на 14-у позицію (до Топ-10 залишилися 22 хвилини), Якуб Пшигонські періодично видає непогані результати (п’ять фінішів у Топ-10, серед них п’яте місце на восьмому етапі), але зі загальним відставанням понад сім годин перебуває десь в районі тридцятої позиції. Команді точно не завадить велика програма виступів у 2023 році (регулярні старти в чемпіонаті світу з ралі-рейдів, Кубку світу з бах)… Що стосується клієнтських Mini JCW Buggy (з Халідом Аль-Кассімі та «киргизом» Денісом Кротовим), результати відверто невтішні – обидва цих екіпажі навіть близько не можуть підійти до торішніх показників (тоді Пшигоньскі з Альперном на Mini JCW Buggy фінішували шостим і восьмим) плюс стабільно програють іншим багістам… Цікаво, це наслідки аварій Аль-Кассімі та Кротова на грудневому Dubai International Baja, коли обидва багі були серйозно пошкоджені?

Беззаперечно, автором найбільшої сенсації з великим знаком мінус стала Audi Sport – навіть при збільшенні мінімальної ваги прототипів Audi RS Q e-tron E2 на 100 кг і обмеженні потужності на рівні 258 кВт (350 к.с.) німецька команда вважалася навіть більшим фаворитом, ніж Toyota Gazoo Racing і Prodrive. І спочатку все складалося насправді непогано – попри окремі проблеми протягом п’яти днів екіпажі гібридних Audi або лідирували в загальному заліку, або трималися в Топ-3. Плюс на додачу отримали від FIA дозвіл збільшити максимальну потужність до 266 кВт (до 360-362 к.с.). А потім протягом трьох неповних днів все зруйнувалося – почалися серйозніші технічні проблеми (як і торік, одним зі слабких місць виявилася підвіска), через аварії Стефан Петерансель вибув з боротьби (його штурман отримав травму хребта і тепер чекає на операцію), а Карлос Сайнс за неподолання дистанції отримав 18 годин штрафу… Остаточно добив інгольштадтців крах Маттіаса Екстрьома, коли швед на сьомому та восьмому етапі втратив сумарно 5,5 годин і стрімко впав з п’ятого на двадцять восьме місце. Тобто «Чотирьом кільцям» зараз не доводиться розраховувати хоча б на повторення торішнього досягнення (дев’яте місце Екстрьома та дванадцяте місце Карлоса Сайнса).

Стрімкий прогрес команди Bahrain Raid Xtreme (BRX), вона ж Prodrive (п’яте місце Хоана Роми на «Дакарі»-2021, друге місце Себастьяна Льоба і четверта позиція Орландо Терранови на «Дакарі»-2022), однозначно вказували на її статус головного фаворита. Це визнавали навіть суперники – наприклад, Нассер Аль-Аттія стверджував, що Prodrive Hunter T1+ є найпотужнішими прототипами у категорії Т1+ і за цим показником трохи перевершують як Toyota GR Hilux DKR, так і Audi RS Q e-tron E2. Але те, що відбувалося протягом минулого тижня, можна було назвати однією короткою фразу – тотальне невезіння… Феєрична серія проколів (причому як в основних пілотів Льоба та Терранови, так і у клієнтів Герлена Шішері та Вайдотаса Жали), періодичні технічні проблеми, травма Орландо Терранови після невдалого стрибка на одному з пагорбів, помилка Себастьєна Льоба (на п’ятому етапі несподівано беркицьнувся у велику піщану яму та втратив 20 хвилин на те, щоб поставити машину на колеса). Навіть трохи дивує, що після цієї навали прикрощів два екіпажі на Prodrive Hunter T1+ все ще в стані вести повноцінну боротьбу за високі позиції – Шішері навіть з п’ятьма годинами втраченого часу вже пробився до Топ-20 (перед тим провалися до 34-ї позиція), а Льоб вже «продерся» з 26-го місця до Топ-5 і тепер навіть націлюється на подіум (до якого залишилося ще 32 хвилини).

На тлі всіх цих пригод конкурентів неймовірно стабільно виглядає Toyota Gazoo Racing, яка практично не стикалася з якимось серйозними технічними проблемами – її екіпажі переважно час від часу ловили якісь пригоди (проколи, невеликі аварії, складнощі з навігацією), але стабільно фінішували на етапах. У підсумку, перед днем відпочинку всі три заводських екіпажі на Toyota GR Hilux DKR T1+ увійшли до Топ-5 – Нассер Аль-Аттія взагалі лідирує з годинною перевагою над одноклубником Хенком Латеганом, а Гініель де Вільєрс навіть зі своїми хронічними клопотами та втратами часу все одно перебуває на п’ятому місці в загальному заліку. Тепер для тойотівців найголовніше – зберегти такий стан справ і під час другої половини «Дакару»-2023… Цікаво, що дуже результативними стали також напівзаводські та клієнтські екіпажі на Toyota Hilux з команд Overdrive Racing і Rebellion Racing – бразильський дебютант Лукас Мораес на Toyota Hilux Overdrive T1+ взагалі піднявся на третю позицію в абсолюті, француз Ромен Дюма тримається шостим, аргентинець Хуан Крус Жакопіні десятий… Тобто разом у Топ-10 налічується відразу шість екіпажів на Toyota! І це при тому, що Язід Аль-Раджі провалився у кінець Топ-20, а Бенедіктас Ванагас і Ерік ван Лон вибули через аварії.

Всупереч побоюванням, деякі приватні команди (в першу чергу, це Orlen Benzina Team Мартіна Прокопа) та учасники на задньопривідних багі не перетворилися на статистів, яких швидко відсунули від боротьби за місця у Топ-10. Навіть навпаки – Мартін Прокоп на Ford Raptor RS CC T1+ власної підготовки вже сьомий день поспіль дуже міцно чіпляється за місце у десятці найкращих (за цим показником чех йде на рівних з Лукасом Мораесом, який теж починаючи від другого етапу перебуває у Топ-10). Багісти теж періодично влаштовують «веселе» життя своїм повнопривідним колегам. Особливо відзначилися обидва фірмових екіпажі команди Century Racing на нових багі Century CR6-T зі насправді незвичними для цієї категорії техніки2,9-літровими бензиновими турбомоторами Audi DECA V6 – південноафриканець Брайан Барагванат перебуває на восьмій позиції, француз Матьє Серрадорі весь час намагається пробитися до десятки лідерів (зараз його від Топ-10 відділяють лише 17 секунд). Плюс не раз нагадували про себе екіпажі на іншій техніці – китаєць Хань Вей на вчергове модернізованому SMG Buggy HW2021 (зараз дев’ятий в загальному заліку), француз Сімон Вітс на Buggy MD Optimus (в якийсь момент навіть протримався два дні на четвертій позиції)… Враховуючи, що наступного тижня марафон заходить в пустелю Руб-ель-Халі, то цілком можуть бути нові сюрпризи.

Автомобілі, після восьми днів
1. Аль-Аттія/Бомель (Q/AND, Toyota GR DKR Hilux T1+) 31:02.58
2. Латеган/Каммінгс (ZA, Toyota GR DKR Hilux T1+) +1:03.36
3. Мораес/Готтшальк (BR/D, Toyota Hilux Overdrive T1+) +1:20.22
4. Льоб/Люркуен (F, Prodrive BRX Hunter T1+) +1:52.06
5. Де Вільєрс/Мерфі (ZA, Toyota GR DKR Hilux T1+) +2:04.20
6. Дюма/Дельфіно (F, Toyota Hilux T1+) +2:27.11
7. Прокоп/Хитка (CZ, Ford Raptor RS CC T1+) +2:37.00
8. Барагванат/Кремер (ZA, Century CR6-T)  +2:42.06
9. Хань Вей/Ма Лі (CN, SMG Buggy HW2021) +3:15.03
10. Жакопіні/Оліверас (RA/E, Toyota Hilux Overdrive T1+) +3:40.22

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Toyota, X-raid, A.S.O, Marcelo Maragni (Red Bull Content Pool), Brian Baragwanath Racing

08-01-2023 7388
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца