«Дакар»-2023, автомобілі: головні гравці

Автомобільний залік «Дакару» вже третій рік поспіль тішить непоганим рівнем конкуренції, коли на перемогу можуть претендувати щонайменше три команди-фаворити – це помітний прогрес у порівнянні з тим періодом, коли майже все зводилося до протистояння екіпажів на Toyota Hilux (як від заводської команди Gazoo Racing, так і від Overdrive) та Mini JCW Rally/Buggy від X-raid… Однак на попередньому «Дакарі»-2022 поступово сформувалася нова «Велика трійця», представники якої пішли кожен своїм шляхом у створенні прототипів нового покоління. Якщо Toyota Gazoo Racing і Prodrive вирішили приділити увагу подальшому розвитку своєї техніки в рамках концепції категорії T1+ (прототипи з традиційними двигунами внутрішнього згоряння), то в Audi цілеспрямовано рухаються в напрямі гібридних технологій та старанно працюють над прототипом групи T1.U (двигун внутрішнього згоряння для генерації електроенергії й електромотори для руху). Втім, не варто недооцінювати й інших гравців – той же Overdrive, який старанно допрацьовує свою лінійку гоночних пікапів Toyota Hilux Overdrive, та вже трохи забутий X-raid, який нарешті запустив власний проєкт Т1+. До речі, варто мати на увазі, що на «Дакарі»-2023 максимальна потужність прототипів Т1+/T1.U буде знижена десь на 40 к.с.

Першою у переліку фаворитів поки стоїть заводська команда Toyota Gazoo Racing з її модернізованими Toyota GR DKR Hilux з 3,5-літровими турбомоторами V6 (після впровадження нових обмежень їх потужність зараз орієнтовно становить 360-370 к.с. замість торішніх 400-410 к.с.). Основний склад тойотівців налічуватиме три екіпажі – чинного переможця «Дакара» Нассера Аль-Аттії (катарець прагне поповнити свою фантастичну колекцію досягнень вже п’ятим тріумфом на марафоні), Гініеля де Вільєрса (для південноафриканця це вже 20-й старт на «Дакарі», де він ставав переможцем, сім разів посідав другу-третю сходинку подіуму, 18 разів фінішував у Топ-10 плюс жодного разу не зійшов з дистанції) та Хенка Латегана (часто демонструє насправді непогану швидкість, виграв два етапи на попередньому «Дакарі», але поки не надто тішить стабільністю). Ще слід відзначити також команду Toyota Gazoo Racing Baltics, яка виставить екс-заводську Toyota GR DKR Hilux для литовсько-естонського екіпажу Бенедіктаса Ванагаса та Кулдара Сікка! Плюс є ще одна насправді цікава деталь – Ванагас ще рік тому отримав офіційний статус Dakar Legends (для учасників, які стартували мінімум на десяти «Дакарах»). Зараз литовець вчергове спробує підкорити заповітну вершину – фінішувати в Топ-10 (зараз його найвищими досягненнями поки залишаються 11-е місце у 2019 році та 12-а позиція у 2021 році).

Позиція «фаворита номер два» належить команді Bahrain Raid Xtreme (BRX), або відомій британській «стайні» Prodrive, яка кілька років тому вирішила зосередитися на ралі-рейдах та підготувала прототип Hunter з 3,5-літровим турбомотором V6 (спочатку в базовій версії Т1, яку менш ніж за рік швидко модернізувала до рівня Т1+). На жаль, майже відразу після попереднього «Дакару» через серйозні проблеми зі здоров’ям з основного складу команди вибув відомий іспанець Хоан Нані Рома – зараз BRX офіційно представлений лише двома екіпажами, француза Себастьєна Льоба й аргентинця Орландо Терранови. Після того, як Prodrive протягом двох років стрімко досяг низки успіхів (спочатку фініш у Топ-5 на дебютному «Дакарі»-2021, потім друга та четверта позиції на «Дакарі»-2022), нескладно визначити головну мету команди зараз – здобути перемогу! Тим більш, у яскравій кар’єрі Льоба зараз не вистачає саме титулу переможця «Дакару». Поки на його рахунку два других (2017, 2022) і третє (2019) місця… У Терранови теж вистачає амбіцій. Однак насправді у Prodrive є ще друга лінія нападу, яка складається зі двох клієнтських екіпажів на Prodrive Hunter T1+ – француза Герлена Шішері (рік тому повернувся до ралі-рейдів після тривалої п’ятирічної перерви) та литовця Вайдотаса Жали, який після п’яти років виступів на Toyota Hilux і Mini JCW Rally отримав можливість спробувати свої сили за кермом техніки вищої категорії Т1+. Ці два гравці теж здатні втрутитися у боротьбу за місця у Топ-10…

Беззаперечно, найпотужнішим «джокером» є Team Audi Sport, яка знову виставить три гібриди-«тепловози» Audi RS Q e-tron, підготовані компанією Q Motorsport (ще однією компанією, заснованою Свеном Квандтом, власником X-raid). Очевидно, що Квандт прагне вчергове увійти до історії ралі-рейдів… Адже свого часу саме давній проєкт X-raid BMW X5 CC започаткував епоху інтенсивного розвитку дизельних прототипів – можна лише згадати такі успішні зразки техніки, як BMW X3 CC, Volkswagen Race Touareg, Mini All4Racing, Peugeot 2008/3008 DKR, Mini JCW Rally, Mini JCW Buggy. А зараз існує цілком реальна можливість побачити першу в історії перемогу гібридного прототипа на «Дакарі» – адже на попередньому розіграші марафону Audi RS Q e-tron, попри не надто вдалий підсумковий результат (дев’яте місце Маттіаса Екстрьома та дванадцяте Карлоса Сайнса), вже наочно продемонстрували свій потенціал (14 фінішів у Топ-3 на етапах, включаючи 5 перемог). Причому багато хто відзначив одну важливу деталь – екіпажі Audi RS Q e-tron зазвичай не мали серйозних проблем з гібридними силовими установками (турбомотор TFSI плюс два електромотори, по одному на кожну вісь). Найбільше клопотів були спричинені не надто високою надійністю підвіски – навіть нема сумнівів, що протягом всього року інженери Audi та Q Motorsport приділили максимум уваги цьому питанню… А з таким складом, як Стефан Петерансель, Карлос Сайнс і Маттіас Екстрьом, конкурувати буде насправді непросто!

Крім вищезгаданої «Великої трійці», варто тримати в полі зору ще дві напівзаводські команди. По-перше, це насправді успішний Overdrive Racing – про що свідчать досягнення її прем’єр-пілота Язіда Аль-Раджі, здобуті за кермом Toyota Hilux Overdrive за останній рік (двічі поспіль виграв Кубок світу з бах, завоював третє місце на «Дакарі»-2022, став бронзовим призером чемпіонату світу з ралі-рейдів). Є певні сподівання, що саудівець матиме непогану підтримку з боку його колег на подібних Hilux Overdrive T1+, тобто нідерландця Еріка ван Лона (навіть останні невдалі виступи не скасовують його досвіду), бразильця Маркуса Мораеса (цього року він вже встиг справити враження на окремих етапах Кубка світу з бах), аргентинця Хуана Круса Якопіні… По-друге, недавно нагадав про себе тимчасово «забутий» X-raid, який спромігся підготувати прототип Mini John Cooper Works Plus – нову версію повноприводного Mini за вимогами технічного регламенту групи Т1+. Правда, праці над новою технікою затягнулися впритул до самого «Дакару»-2023, тому реальні можливості цих прототипів визначити неможливо – поки залишається лише роздивлятися незвичний вигляд Mini JCW Plus з їх «розчепіреними» колесами. Чи вдасться екіпажам поляка Якуба Пшигоньского й аргентинця Себастьяна Альперна швидко опанувати ці автомобілі вже безпосередньо в бойових умовах – питання поки відкрите…

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Toyota Gazoo Racing, Prodrive, Audi, X-raid

25-12-2022 20611
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца