«Дакар»-2022, мото/квади: час монополій?

В останні пару місяців (тобто під час «Дакару»-2022 і після нього) вже накопичилося чимало різноманітної інформації, яку потрібно якось ретельно розкласти по поличках і прорахувати подальші варіанти розвитку подій у мотоциклетному світі ралі-рейдів… І якщо в січні багатьом здавалося, що єдиною істотною зміною в цій категорії стало розширення програми австрійського концерну КТМ, який тепер представлений у ралі-рейдах щонайменше трьома марками (власне КТМ плюс його дочірні компанії Husqvarna і GasGas), то кілька днів тому новина про відхід Yamaha з категорії мотоциклів миттєво та вщерть зруйнувала цю чітку картину! Закономірно, що після таких подій доводиться не так підбивати підсумки недавнього «Дакара» (де, за великим рахунком, мінімум вже третій рік поспіль практично все зводиться до протистояння KTM і Honda), як наново складати велику мозаїку, з якої раптово «випала» Yamaha, а натомість дуже активно впроваджують іспанську марку GasGas, яка лише два з половиною роки тому (восени 2019 року) стала черговою «донькою» КТМ.

Найбільше інтригує спортивна та маркетингова політика концерну КТМ, який раптом почав перебудовувати всю свою програму в ралі-рейдах… Раніше був чіткий поділ – найвищий пріоритет у КТМ (австрійська марка стабільно збирає у своєму складі максимум найкращих пілотів), Husqvarna виконує функції «підтримки», виставляє зазвичай не більше двох заводських пілотів, причому в останні роки майже все трималося на чилійці Пабло Квінтанільї, який свого двічі фінішував на подіумі. І тут раптом починають активно «розкручувати» GasGas, причому порки що як повний «клон» команди КТМ – екіпірували аналогічними мотоциклами KTM 450 Rally Factory Replica (навіть не стали для формальності перейменовувати техніку), «відрядили» двох відмінних пілотів, Сема Сандерленда та Деніела Сандерса. Виглядає приблизно так, якби VW AG виставив у ралі заводську команду Seat Sport, але її екіпажі виступали на VW Polo R WRC (навіть без спроб начепити на машини логотип Seat). Поки що таке враження, що австрійський концерн планує позиціювати GasGas як свою основну позашляхову марку, а КТМ і Husqvarna потроху переорієнтовуватимуться на інші «ніші».

Очевидно, концерн KTM AG вже став справжнім монополістом у мотоциклетній категорії ралі-рейдів – все ж останніми роками на «Дакарах» приблизно 70-80% учасників виступають на техніці марок KTM, Husqvarna та GasGas (є ще іспанська марка Rieju, яка з минулого року бере участь у «Дакарі», але при цьому використовує знову-таки KTM 450 Rally). І мало хто здивується, якщо через пару років у ралі-рейдах раптом з’явиться якась китайська марка зі своєю офіційною командою, до якої KTM теж постачатиме свої мотоцикли… А поки що єдиною перешкодою на шляху КТМ до абсолютної монополії залишається Honda – вона хоч і суттєво програє австрійському концерну за обсягом своїх клієнтських програм (на недавньому «Дакарі»-2022 з’явилися лише сім напівзаводських та приватних пілотів на мотоциклах японської марки), зате може повністю зосередити всі свої сили та ресурси на заводській команді (подібний підхід уже приніс дві перемоги на «Дакарах» у 2020 та 2021). Навіть раптовий торішній відхід Кевіна Бенавідеса не особливо послабив хондівців – натомість вони отримали Пабло Квінтаніллю (чилієць виграв від цього переходу, а Husqvarna втратила), який вже фінішував другим на Honda CRF450 Rally на «Дакарі», а за рік цілком може стати одним з головних фаворитів марафону.

Однак найпомітнішою подією все ж таки стало нещодавнє повідомлення про те, що Yamaha просто згортає свою мотоциклетну програму в ралі-рейдах і прощається з «Дакаром». Схоже, якийсь час у грі залишаться лише приватні пілоти та команди, які або спробують викупити екс-заводські Yamaha WR450F Rally, або самі готуватимуть клієнтські машини на базі серійних позашляхових мотоциклів… Слабкою втіхою можуть стати хіба що два факти. По-перше, японська марка залишається монополістом у заліку квадроциклів, де майже всі провідні пілоти виступають виключно на її техніці – не випадково на чотирнадцяти останніх «Дакарах» на квадроциклах Yamaha було здобуто 14 перемог, 13 других і 12 третіх місць! По-друге, ямахівці пообіцяли, що надалі планують зосередитись на розвитку та модернізації своїх мотовсюдиходів SSV/UTV. Залишається лише почекати та поспостерігати, що вийде з цієї анонсованої спроби змагатися з популярними та численними Can-Am… Крім того, дійсно цікаво, куди перейдуть заводські пілоти Yamaha – Адрієн ван Беверен, Росс Бранч, Ендрю Шорт? Не виключено, що вже протягом сезону на етапах чемпіонату світу з ралі-рейдів ми побачимо їх вже у складах команд «другої лінії» – тобто Husqvarna, Hero, Sherco або BAS Dakar KTM Racing Team…

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото KTM, GasGas, Honda, Yamaha

Новини та коментарі зі світу ралі-рейдів на Telegram-каналах
https://t.me/crosscountryrallynews
https://t.me/crosscountryrally

22-02-2022 61651
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца