По сходинках нової ралійної піраміди

Ще півтора місяця тому FIA опублікувала структуру нової ралійної піраміди, яка буде чинною зі 2022 року – причому як у вигляді переліку всіх основних класів (від «базового» моноприводу Rally5 та Rally4 до вищої категорії Rally1, вона ж нинішні WRC), так і у вигляді відповідних залікових дивізіонів у рамках чемпіонатів світу та Європи (таких, як нинішні WRC-2, WRC-3, ERC2 і т.д.). Перше враження – нова піраміда виглядає більш упорядкованою та краще пристосованою до сучасних реалій ралі (перш за все, на рівні WRC і ERC, які є основними міжнародними серіями в ралійній структурі FIA). Слід визнати, у FIA цього разу врахували свій негативний досвід попередніх «класових» експериментів (особливо грандіозного провалу концепції нового «універсального» класу R4, він же Rally2 Kit) і постаралися вибудувати нову піраміду не тільки під сучасні тенденції в ралі, але з прицілом на найближчі кілька років – в першу чергу, під нову категорію Rally3. Отже, як все це повинно виглядати на рівні чемпіонатів світу й Європи, починаючи з сезону 2022 року?

Почнемо з чемпіонату світу, який досі залишається основною й єдиною міжнародною ралійною серією FIA, де можуть виступати автомобілі вищої категорії Rally1 (саме таке позначення отримають «спадкоємці» нинішніх WRC). Напевно, зараз залишається відкритим тільки одне, досить непросте питання – оскільки зі 2022 року категорія WRC/Rally1 переходить на новий технічний регламент (спрощені шасі й аеродинамічний пакет, але з гібридними силовими установками), що чекає нинішні автомобілі WRC третього покоління (версія 2017-2021 років)? Їх відразу та рішуче викинуть зі чемпіонату світу (як це сталося у 2011 році, коли прийшли WRC другого покоління з 1,6-літровим турбомотором, а попередня дволітрова техніка опинилася поза законом) чи дозволять їх передачу приватним командам (за умови, що їх пілот не входить до списку пріоритету FIA)? Хоча все одно важко уявити, що нинішні WRC будуть по кишені багатьом приватникам – у найкращому випадку, можуть спробувати підтягнутися хіба що Adapta Motorsport Мадса Остберга або Jipocar Мартіна Прокопа…

Повністю перебудовується структура чемпіонатів підтримки у WRC – в першу чергу, буде ліквідований монопривідний Junior WRC. Як показали події останніх років, популярність J-WRC вже давно пішла на спад – більшість юніорів, яким вдалося отримати солідну фінансову підтримку, зазвичай намагаються найскоріше пересісти на техніку R5/Rally2 та виступити в дивізіоні WRC-2 або WRC-3… З 2022 року для учасників на автомобілях R5/Rally2 буде затверджений дивізіон WRC-2, зі двома окремими заліками – WRC-2 Open (для всіх охочих) і WRC-2 Junior (для пілотів у віці до 30 років). В принципі, подібна «перебудова» вже давно напрошувалася – досить тільки уважно поглянути на турнірні таблиці минулих років. Адже у 2019 році в «приватному» дивізіоні WRC-2 чемпіоном став 22-річний П’єр-Луї Лубе, а з десяти пілотів у Топ-10 сім були молодшими 30 років. Щось подібне сталося й у 2020 році в дивізіоні WRC-3 (він же перейменований WRC-2) – шість пілотів в Топ-10 є молодшими 30 років, а чемпіонський титул завоював 26-річний Ярі Хуттунен…

На місце Junior WRC повинен прийти знову-таки подвійний дивізіон WRC-3, для техніки нового класу Rally3 – з окремими заліками WRC-3 Open (для всіх учасників) і WRC-2 Junior (для пілотів у віці до 29 років). Тут FIA дійсно виявилася на висоті та заслуговує на найвищу оцінку – ще тільки готувався до омологації Ford Fiesta Rally3, а міжнародна федерація вже подбала про створення окремого заліку для цієї техніки. Тобто вдалося уникнути повторення дурнуватої помилки зі класом R4, коли відсутність окремого міжнародного заліку для техніки цієї категорії геть вбила інтерес потенційних покупців – бо вони просто не бачили сенсу купувати досить дорогі R4 тільки для того, щоб потім виступати в одному заліку з R5/Rally2 і гарантовано зазнавати поразок від таких «однокласників»… Результат наочний – за два з половиною роки було замовлено та підготовано всього лише півтора десятка машин. Це при тому, що за цей же проміжок часу кількість проданих набагато дорожчих нових автомобілів R5/Rally2 обчислювалася навіть не десятками, а сотнями!

Всі ці зміни в чемпіонаті світу привели до того, що була остаточно «зміщена» шкала дивізіонів в ERC. По-перше, європейський чемпіонат повинен стати головною серією для міжнародного моноприводу – саме для цього було засновано подвійний дивізіон ERC4 для техніки Rally5 і Rally4, зі заліками ERC4 Open (для всіх) та ERC4 Junior (він же просто перейменований ERC3 Junior для пілотів не старших 27 років). По-друге, тут теж передбачена окрема ніша для учасників на техніці Rally3 – як із загальним заліком ERC3 Open для всіх екіпажів, так і молодіжним ERC3 Junior (не старші 28 років). Чималий інтерес викликала ще одна деталь – зі 2022 року ліквідовано залік ERC2, виділений для техніки Production, RGT і R4 (з цього моменту учасники на цих автомобілях будуть виступати в чемпіонаті Європи тільки в абсолютному заліку)… Залишається тільки визнати очевидний факт – в FIA поставили хрест на цих трьох категоріях (Production банально «вимирає», у RGT і R4 популярність мінімальна) і тепер просто намагаються остаточно вижити їх зі міжнародного рівня.

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Toyota/McKlein, Skoda Motorsport, Taneli Niinimäki, Peugeot Sport

16-04-2021 33331
Сайт Rally.ua 2017 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца