Питання року: які подальші наслідки?

В останні тижні в автоспортивних колах переважно гуляють нескінченні підрахунки на одну і ту ж невеселу тему – скільки різних змагань на всіх можливих рівнях уже встигли перенести або скасувати. Що, своєю чергою, породжує нове запитання без відповіді – коли завершиться цей глобальний «параліч» та почнеться повернення до звичного ритму життя? Однак зараз багато хто уже починають замислюватися над набагато більш важливим питанням – якими виявляться довгострокові наслідки такого «коронавірусного блокування» для всього автоспорту й для ралі зокрема? Наприклад, шеф Hyundai Motorsport Андреа Адамо з цього приводу висловився самим недвозначним чином – як би кепсько не було зараз, сезон 2021 року все одно виявиться набагато гіршим за нинішній. Причина проста – через подальшу глобальну економічну кризу фінансовий потік стрімко «зміліє». Зрозуміло, вдарить не тільки по ралі – наприклад, у Формулі-1 вже почали проскакувати туманні натяки, що в нинішній ситуації чемпіонат цілком може втратити від двох до чотирьох команд…

Якщо подібний удар може отримати вища ліга світового автоспорту (Формула-1, WRC та інші серії подібного рангу), то чого доброго можна чекати на різних регіональних і національних рівнях? Нинішня криза через пандемію коронавируса дуже сильно відрізняється від всіх попередніх, які були чисто економічними – якщо в минулому відбувалося лише суттєве скорочення обсягів роботи (і відповідного фінансування), то зараз сталася практично повна зупинка багатьох видів діяльності. Заводські команди ще в стані перевести хоча б якусь частину співробітників на віддалений режим роботи – в першу чергу, це конструкторські бюро, які можуть зараз зосередитися виключно на проектних роботах с прицілом на майбутнє. А ось майже для всіх приватних компаній (на кшталт бельгійських SXM Compétition та BMA, чеських Kresta Racing та H-Racing, австрійського BRR і т.д.), які переважно купують ралійну техніку для її подальшого обслуговування та здачі в оренду для клієнтів, настають дійсно кепські часи – адже все спортивне життя зупинене повністю, від перегонів до тестів.

Чимало приватних команд та екіпажів теж не скоро повернуться до попередніх звичних обсягів своїх ралійних програм – адже різко скоротяться як спонсорські бюджети (партнерів криза теж зачепить не на жарт), так і власні фінансові ресурси. Скоріш за все, в найближчі рік-півтора різко скоротиться ринок нової техніки класу R5 – все ж в режимі максимально жорсткої економії більшість приватних команд і компаній навряд чи стануть часто оновлювати свій технічний парк, як раніше (особливо враховуючи насичення нинішнього ралійного ринку, на який за сім років було викинуто понад вісім сотень автомобілів R5)… Так що у «Великої п’ятірки», тобто Skoda Motorsport, M-Sport Ford, Hyundai Motorsport, Citroen Racing та VW Motorsport, яким належать майже 90% ринку техніки R5, вже зараз почалися непрості часи – кількість замовлень нових автомобілів цього класу відразу та стрімко знизиться (можливо, частина клієнтів навіть скасує свої попередні замовлення, зроблені ще до початку пандемії коронавірусу). У будь-якому випадку, спаду в цій ніші не уникнути…

Не забуваймо, що зараз в ралі є два «опорних» класи, які зазвичай забезпечують більшу частину учасників в міжнародних заліках – тобто повнопривідний R5 та передньопривідний R2. Звичайно, по моноприводу криза теж вдарить дуже дошкульно, але після неминучого падіння він може піднятися набагато швидше – хоча б тому, що R2 мінімум в три рази дешевший за R5… Тут у виграші може опинитися M-Sport, який вже кілька років тому встиг остаточно перейти на турботехніку класу R2T – британська компанія з її польським філіалом може спокійно продовжити виробництво нинішніх 200-сильних Ford Fiesta R2T19, додати до них новий Ford Fiesta Rally 4 (210 к.с.) плюс налагодити випуск кіт-наборів для переобладнання R2T19 на версію Rally 4. У складнішій ситуації перебуватиме Peugeot Sport, який зараз застряг в «точці переходу» від атмосферних Peugeot 208 R2 до турбованих Peugeot 208 Rally 4, але попит на французьку техніку з часом теж може почати своє зростання. Не виключений такий варіант – на період кризи частина національних чемпіонатів можуть вивести з гри повний привід та номінувати на здобуття очок тільки техніку 2WD (британський сценарій 1995-1999 та 2012-2014 років). При успішному підході до справи це може суттєво підняти попит на R2 і Rally 4…

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Red Bull, Skoda Motorsport, Stanislav Kučera, Bitto Zsolt

06-04-2020 20254
Сайт Rally.ua 2017 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца