Питання формату чемпіонату…

У більшості національних і міжнародних ралійних серіях організатори намагаються якось вирівняти шанси учасників, і зберегти при цьому інтригу в боротьбі за нагороди та титули. Найпоширеніший варіант – під час підбивання підсумків сезону відкидають один, два або навіть три гірших результати (в залежності від загальної кількості етапів у календарі)… В тій чи іншій формі цей принцип працює в WRC-2, WRC-3, ERC, а також у більшості національних чемпіонатів. Але при цьому підході часом виникають «підводні камені», коли явний фаворит виграє кілька етапів поспіль – і за будь-якого подальшого перебігу подій достроково виграє титул. Щось подібне недавно можна було спостерігати в чемпіонатах України (Олександр Салюк у 2020 році виграв чотири етапи поспіль і на фінальний раунд прибув вже чемпіоном) або Румунії (коли Сімоне Темпестіні не припускається помилок і не пропускає раунди, виграти у нього за підсумками сезону майже неможливо)… Тому в деяких чемпіонатах намагаються додати різні «фішки», щоб якось зберегти інтригу до фінішу сезону.Досить часто зустрічається такий

варіант, коли якась кількість етапів у календарі (або тільки фінальний раунд) отримує вищий коефіцієнт – подібне практикується в Латвії, Литві, Польщі, Італії, Румунії, Фінляндії… У Швеції це питання вирішили в такий спосіб – екіпаж, який хоч раз виступив на одному з попередніх етапів, у випадку старту на фінальному раунді автоматично отримував «премію» в розмірі 10 додаткових очок (просто за сам факт виступу в фіналі). Є і більш витончені способи додати інтриги в чемпіонат – наприклад, принцип «джокера», коли екіпаж на одному з етапів може отримати в півтора або два рази більше очок (37,5 або 50 очок за перемогу замість звичайних 25). Така «фішка» недавно існувала в Великобританії, зараз діє у Швеції… Правда, у нинішні часи ця концепція не дуже підходить – принаймні, в умовах коронавірусної кризи, коли ніхто не знає, скільки етапів відбудеться протягом сезону і чи встигне екіпаж скористатися своїм «джокером».

Які з цих методів «підігріву» інтриги могли б придатися в чемпіонаті України? За великим рахунком, найкращим варіантом у наших умовах залишається вищий коефіцієнт (як у Латвії, Литві чи Фінляндії) або бонусні очки (як у Швеції) на фінальному етапі – перспектива отримати мінімум у півтора раза більше очок може простимулювати багатьох учасників… Та й з’являється додатковий шанс на раптовий «поворот сюжету», коли саме більша кількість очок у фіналі може змінити ситуацію в загальному заліку чемпіонату. В принципі, це найпростіший і найдешевший спосіб підвищення цінності фінального раунду, який не потребує збільшення дистанції ралі та якихось додаткових витрат від організатора/учасників. Звичайно, існує досить реальна можливість того, що один особливо швидкий екіпаж виграє чотири-п’ять етапів поспіль – і його поточний відрив у загальному заліку не «ліквідує» навіть вищий коефіцієнт на фінальному етапі. Тоді можна спробувати додати ще одну «хитрість», яка свого часу досить успішно працювала в чемпіонаті Нової Зеландії. Це могло б урізноманітнити традиційний принцип «Мінус один (або два) найгірший результат за підсумками сезону».

«Хитрість» виглядає досить просто – результат фінального етапу в обов’язковому порядку враховується за підсумками сезону (незалежно від того, скільки очок екіпаж здобув у фіналі чи виступив він там взагалі). Наприклад, якщо чемпіонат України налічує шість раундів, то зазвичай в загальний залік йшли чотири кращі результати (формула 4/6). А з обов’язковим «заліковим» фіналом отримуємо змінену формулу – «Три кращих раунду з п’яти та фінал (або 3/5+Ф)». В принципі, це може непогано працювати при кількості етапів від 4 (формула 2/3+Ф) до семи (4/6+Ф). Цінність фінального раунду (особливо якщо додати ще й коефіцієнт 1,5) помітно зростає – помилка на ньому обійдеться набагато дорожче, ніж на будь-якому іншому етапі… Занадто суворо? Однак тоді може виникнути зустрічне запитання – чи є сенс постійно спрощувати спортивну складову чемпіонату? До речі, до регламенту першості можна вставити додатковий «запобіжник» на той випадок, якщо фінальний раунд з тих чи інших причин не відбудеться. Тоді використовується традиційна формула «Мінус один (або два) найгірший результат за підсумками сезону (в залежності від кількості етапів, що відбулися)».

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото R&G Project, Fredrik Värnebjörk Photography

28-01-2021 47981
Сайт Rally.ua 2017 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца