Нові R4: втрачені перспективи

Нова концепція класу R4 дійсно виглядала перспективною і привабливою – фактично, могла б вийти категорія Proto, офіційно затверджена в FIA, а не тільки на національному рівні. Головний плюс таких прототипів R4 – максимальна уніфікація більшості вузлів (стандартний аеродинамічний пакет, єдині двигун, коробка передач, трансмісія, елементи підвіски) та повна свобода вибору базової моделі для побудови ралійного автомобіля. В цьому випадку відпала б потреба в довгій, громіздкій і недешевій омологації тієї чи іншої моделі автомобіля – від цього виграли б як автовиробники (спрощена можливість висунути якусь свою модель в ралі без зайвих формальностей), так і чимало команд, у яких нарешті з’являється можливість вільного вибору довільної марки для свого ралійного автомобіля 4WD (тобто не обмежуватися коротким переліком моделей, омологованих у FIA). При цьому техніка R4 завдяки своїй відносно невисокій ціні (приблизно в півтора раза дешевше за R5) могла б більшою частиною замінити напівмертвий клас N4 …

Однак попит на нові R4 вщент розніс всі оптимістичні очікування – зараз підготовані тільки вісім автомобілів цієї категорії, які легко перелічити на пальцях (три Fiat MR 500X R4, два Toyota Etios R4, по одному Audi A1 R4, Dacia Sandero R4, Mini Cooper S R4). При цьому в ралі на даний момент залучені були п’ять R4 – всього назбиралося 18 стартів, починаючи з листопада 2018 року (з них один в міжнародному чемпіонаті Африки). Тобто процес впровадження R4 є, але йде в «черепашачому» темпі… Чому ж так складається? Причин подібного «гальмування» кілька, одна з яких полягає в тому, що в FIA відверто спізнилися з концепцією уніфікованих прототипів – десь у 2014-2015 роках подібний проект R4 міг би стати непоганим доповнення до дорожчих R5. Однак за останні чотири роки на національному рівні ця ніша була заповнена різними місцевими проектами Proto з «начинкою» від Lancer Evo або Impreza WRX (в основному, в Польщі та країнах Балтії) і аналогами R4 (в першу чергу, це іспанський клас N5, який являє собою власну варіацію на тему аргентинського Maxi Rally Turbo).

Крім того, можна згадати ще один серйозний прорахунок при затвердженні нової категорії R4 – попри те, що цей клас вважається «нішевим» (тобто перебуває десь між N4 та R5, з перспективою остаточного витіснення групи N), будь-якої «ніші» для нього на міжнародному рівні не було передбачено! Простіше кажучи, якщо хтось заявиться на R4 на міжнародному ралі, то такому учаснику доведеться їхати з R5 в одному заліку – з відповідними шансами на успіх. Свого часу одна з іспанських команд висловила готовність готувати R4 – але за умови наявності хоч якогось окремого заліку для цієї категорії в WRC і ERC. Менш як рік тому в FIA нарешті схаменулися і модернізували категорію ERC2 в чемпіонаті Європи – з 2019 року в цьому заліку можуть виступати екіпажі на техніці N4, R4 і RGT. Але час було втрачено (в тому числі також через тривалий процес затвердження технічного регламенту та омологації кіт-набору R4 від ORECA), попит на техніку R4 виявився мізерним – у підсумку, за весь рік не знайшлося жодного охочого випробувати R4 в заліку ERC2…

За останні півтора-два роки не раз доводилося зустрічати аргумент, що автомобіль R4 занадто дорогий (його ціна орієнтовно становить приблизно 140-150 тисяч євро), тому не в змозі витіснити старі N4. Частка правди в цьому є, але все ж не варто забувати про те, що ціна машини N4 топової підготовки досягає 100 тисяч євро – і це не рахуючи поточних витрат на експлуатацію, які навряд чи поступаються аналогічним витратам для R4 (у якого набагато вищі технічні характеристики в порівнянні з N4 плюс козир у вигляді секвентальної КПП). Аргумент про надто високу ціну R4 можна легко парирувати одним фактом – набагато дорожчі R5 (до 250 тисяч євро) вже встигли витіснити групу N майже на всіх рівнях. Якщо як слід зайнятися підрахунками, то отримаємо насправді приголомшливий факт – з 2013 року було випущено понад 850 автомобілів R5 різних марок! За наявності такої колосальної маси з семи-восьми сотень R5 майже не залишається місця навіть для дешевших R4… Як вже було сказано вище – у FIA дуже сильно запізнилися з концепцією R4. Принаймні, найкращий момент був у 2014-2015 роках – тоді на ралійному ринку існувало набагато більше простору для R4…

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото ORECA, Jerome Deskeuvre, rallyeciudaddegranada.es, diariomotor.com

25-09-2019 4906
Сайт Rally.ua 2017 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца