«Гібриди» у 2022 році чи пізніше?

Зараз склалося досить неоднозначне ставлення до нового технічного регламенту категорії WRC (вона ж Rally1), який повинен бути впроваджений вже з 2022 року. Загальна концепція зрозуміла – максимальне спрощення та здешевлення конструкції (через що чимало пілотів на чолі з Тьєррі Ньовіллем вже встигли обізвати WRC версії 2022 року «вправою» на тему R5+) плюс застосування гібридної силової установки (двигун внутрішнього згоряння та електромотори). Очікується, що спрощена конструкція підвіски, трансмісії, гальм та аеродинамічного пакета дозволить суттєво знизити вартість автомобілів класу Rally1 десь на 30% в порівнянні з нинішніми WRC. При цьому загальні робочі характеристики (потужність плюс крутний момент) залишаться приблизно на поточному рівні – тобто техніка Rally1 все одно буде перебувати мінімум на щабель вище автомобілів класу Rally2 (він же R5). Однак остаточної версії технічного регламенту Rally1 все одно ще немає – що ніяк не тішить керівників заводських команд, які вимагають терміново розв’язати це питання.

Поки відсутній затверджений у FIA новий технічний регламент, залишається лише ставити питання й чекати, що відповіді на них будуть отримані вже найближчим часом. Одним з найперших вискакує наступне питання – яким виявиться обсяг робіт при розробці та будівництві нової ралійної техніки? Версія «Взяти шасі WRC та встановити на ньому модернізовані трансмісію, підвіску, гальма від R5» занадто далека від реальності – навіть посилена «начинка» від R5 може банально не пережити такого «шлюбу» з двигуном WRC… Не дарма фін Есапекка Лаппі, який має чималий досвід виступів на техніці R5 та WRC, дуже барвисто намалював картину, як у такої конструкції будуть відлітати колеса на повній швидкості… Не забуваймо, що техніка R5 зазвичай видає 280-290 к.с. та 420-440 Нм – проти 380 к.с. у сучасних WRC (чиї «паспортні» 450 Нм крутного моменту, чесно кажучи, виглядають зовсім неправдоподібно). Тобто шасі такого умовного R5+ з двигуном WRC будуть мати зовсім інші режими навантаження та працювати на інших швидкостях, ніж на традиційних машинах R5.

І не варто забувати, що нові автомобілі Rally1 будуть гібридами – тобто конструкторам доведеться вирішувати також насправді непросте завдання суміщення на одному шасі традиційного двигуна внутрішнього згоряння та системи електромоторів (не кажучи вже про встановлення відповідної акумуляторної батареї). Висновок напрошується сам собою – всім командам доведеться практично з нуля проектувати й розробляти принципово нову ралійну машину, в якій майже без змін залишаться хіба тільки кузов та двигун (та й то 1,6-літровий 380-сильний турбомотор все одно доведеться адаптувати й перепрограмувати під абсолютно інші умови роботи). Таким чином, з огляду на вартість й обсяг всіх робіт (проектування, створення ходових прототипів, величезна кількість тестів усіх типів), відразу виникає підозра, що нова техніка класу Rally1 аж ніяк не виявиться набагато дешевшою за нинішні WRC – принаймні, саме на стадії розробки та створення перших екземплярів. Не виключено, що чималу частину економії на «спрощенні» конструкції з’їсть вартість гібридних силових установок…

Отже, щоб створити принципово нову конструкцію ралійного автомобіля найвищої категорії, усі команди потребуватимуть двох найцінніших ресурсів – гроші та часу. Ось з ними й починаються чималі проблеми… По-перше, через пандемію коронавірусу суттєво обмежена діяльність практично всіх команд – наприклад, на M-Sport майже 80% персоналу відправлені у вимушену відпустку. Тобто коли всі ці проекти будуть втілені в металі і коли розпочнуться повноцінні випробування на трасах – взагалі невідомо. Нинішнього запасу часу (трохи більше півтора року) може просто не вистачити на весь той обсяг робіт… По-друге, вже починаються серйозні економічні проблеми у всіх автовиробників, які негайно позначаться на їх великих спортивних програмах. Не дарма шеф Hyundai Motorsport Андреа Адамо без жодної дипломатії проголосив – у 2021 році ситуація з фінансами буде набагато гіршою, тому слід готуватися до режиму тотальної економії. Можливо, за таких умов FIA варто було б поставити на обговорення питання – чи потрібно приймати новий технічний регламент вже у 2022 році або все ж перенести цей процес на 2023/2024 рік? Можна було б ще «заморозити» на пару років нинішні WRC в специфікації 2020 року – якраз з метою зниження поточних витрат команд…

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото M-Sport, autocar.co.uk, speedhunters.com (Vladimir Ljadov)

09-04-2020 9691
Сайт Rally.ua 2017 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца