«Дакар»-2021, короткі підсумки: мото/квади

Після фінішу чергового «Дакара» минув вже цілий місяць – можна спокійно підбити деякі підсумки, а також відзначити чимало цікавих деталей і тенденцій. У заліку мотоциклів, безумовно, центральною подією другий рік поспіль залишається успішна боротьба Honda з недавніми «вічними» чемпіонами KTM – австрійська марка, яка у 2001-2019 роках вісімнадцять разів поспіль вигравала «Дакар», як і рік тому, знову програла своїм японським опонентам. Причому цього разу перевага Honda виглядала ще більш помітною, попри навіть на втрату половини свого складу в фінальній частині марафону (тоді стрімко вибули іспанець Хоан Барреда Борт і чилієць Хосе Ігнасіо Корнехо) – аргентинець Кевін Бенавідес і американець Ріккі Брейбек зробили дубль… Найбільше тішать дві тенденції. По-перше, ще рік тому була поставлена крапка в багаторічній гегемонії KTM. По-друге, підвищився рівень непередбачуваності в мотозаліку – якщо у 2005-2015 роках «Дакар» вигравали тільки француз Сіріль Депре й іспанець Марк Кома, то у 2016-2021 роках отримали п’ять різних переможців!

Є ще одна подробиця, яка все частіше привертає увагу – в останні роки в заліку мотоциклів з’являється все більше серйозних фаворитів з-за меж Європи… У підсумку маємо наступну картину – у 2016 році австралієць Тобі Прайс став першим неєвропейським переможцем «Дакару» в мотозаліку, а у 2020 і 2021 роках компанію йому склали Ріккі Брейбек зі США (перший переможець з Америки) й аргентинець Кевін Бенавідес (перший латиноамериканець, який зумів перемогти в заліку мотоциклів). У підсумку за останні шість років європейцям тільки двічі вдалося виграти «Дакар», коли відзначилися британець Сем Сандерленд (2017) й австрієць Маттіас Валькнер (2018)… А на підході є ще мінімум два перспективних пілоти з-за меж Європи – чилієць Хосе Ігнасіо Корнехо (впевнено лідирував на «Дакарі» у цьому році, але вибув через проблеми зі здоров’ям) і австралієць Деніел Сандерс (дебютант фінішував четвертим на «Дакарі»). Все йде до того, що в найближчі роки в мотоциклетній категорії буде чимало інтриги – за умови, що Honda збереже свій нинішній темп…

Однак на рівні виробників картина вже не настільки однозначна – ті ж недавні успіхи Honda не зовсім точно відбивають загальне співвідношення сил. Наприклад, на нинішньому «Дакарі» зі 101 учасника в мотозаліку 76 пілотів (тобто три чверті!) стартували на техніці марок KTM і Husqvarna (55 і 21 мотоцикл відповідно), які входять в один концерн… На їхньому боці масовість і можливість активно підключати до великої гри кілька повноцінних напівзаводських команд додатково – і в якийсь момент тандем KTM-Husqvarna здатний знову «задавити» кількістю своїх опонентів зі Honda. Цифри говорять за себе – на «Дакарі»-2021 стартували тільки п’ять пілотів на Honda (з них чотири заводських) та одинадцять на Yamaha (включаючи п’ять заводських, з яких жоден не зміг фінішувати). Марки Sherco та Hero, у яких лише по три машини на старті, погоди не роблять, попри свої окремі успіхи. Плюс вже давно з гри вийшли такі марки, як Cagiva, Suzuki, BMW, Aprilia, Gilera… Виходить, у цього двоголового монстра KTM-Husqvarna можна виграти тільки точковими ударами, зосередивши всі сили на декількох пілотах – як це робить Honda… Але чи надовго вистачить такого підходу?

Від недавньої популярності заліку квадроциклів залишилося не так вже й багато – як відомо, цього року на старт «Дакару» вийшли тільки 16 учасників. Навіть з поправкою на всі «коронавірусні» наслідки, які вивели з гри кількох сильних пілотів, картина не налаштовує на оптимістичний лад… Причин цьому багато. По-перше, недавній зліт популярності квадроциклів був пов’язаний з переїздом «Дакару» до Південної Америки – левову частку учасників цієї категорії тоді складали саме латиноамериканці (які досі зберігають свої провідні позиції в цьому заліку). Переміщення марафону на Близький Схід «відітнуло» чимало пілотів зі Південної Америки – європейці та місцеві учасники такої суттєвої кадрової втрати ніяк не могли компенсувати. По-друге, з’явилася дійсно приваблива альтернатива у вигляді окремого заліку SSV/UTV, яка відтягнула на себе чимало пілотів квадроциклів. Тим більше зараз SSV/UTV зовсім не ті попередні «тихоходи», яких всього лише кілька років тому обганяли майже всі, кому не ліньки – квадроцикли тепер вже помітно поступаються їм у швидкості.

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото Jaanus Ree (Red Bull Content Pool), @World

18-02-2021 40046
Сайт Rally.ua 2022 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца