«Дакар»-2021, автомобілі: суцільні питання

Автомобільний залік на недавньому «Дакарі» начебто не приніс жодних помітних сюрпризів. Уже багато років триває протистояння основних концепцій – турбодизель проти великого атмосферного бензинового двигуна та задній привід проти повного… І зараз перевага в цій битві на боці X-raid Team, яка довела до досконалості свій задньопривідній турбодизельний Mini John Cooper Work Buggy – вже другий рік поспіль команда Свена Квандта зусиллями Стефана Петеранселя та Карлоса Сайнса забирає собі «золото» і «бронзу». Єдиною силою, яка в стані якось протистояти дизельним багі X-raid, поки залишається Toyota Gazoo Racing – причому, судячи з усього, не стільки завдяки можливостям повнопривідного пікапа Toyota Hilux з великим атмосферним бензиновим двигуном V8, скільки зусиллям і шаленої затятості Нассера Аль-Аттії… Але зараз доводиться все частіше заглядати на пару років в майбутнє, бо з 2023 року картина в заліку автомобілів може змінитися досить радикальним чином. Хто першим встигне найкращим чином перебудуватися під нові реалії?

Звичайно, мова йде про постанову FIA річної давності, згідно з якою з 2023 року в ралі-рейдах техніка вищої категорії Т1 повинна бути тільки з повним приводом. За ідеєю, тотальної заборони багі з заднім приводом не станеться, але провідні екіпажі зі списку пріоритету FIA стартувати на них вже не зможуть… І вже зараз варто замислитися над деякими питаннями. Як буде виглядати автомобільний канал на «Дакарі» (і взагалі на різних міжнародних ралі-рейдах) через два роки? Чи вдасться компенсувати втрату великого загону багі припливом нової техніки з повним приводом? Що будуть робити ті команди та компанії, які вже багато років займалися проектуванням і підготовкою багі для ралі-рейдів – н а кшталт MD Rallye Sport, SMG або Century? Не факт, що вони будуть в стані самотужки реалізувати власні унікальні проекти повнопривідних прототипів – у найкращому випадку, можуть перейти на підготовку техніки на базі серійних автомобілів Toyota Hilux, Ford F150 … Крім того, може на якийсь час різко провалитися попит на перевірені бензинові двигуни Chevrolet V8, які вже багато років є найпопулярнішим базовим силовим агрегатом для різноманітних проектів багі.

Зараз провідні команди не поспішають з публікацією своїх планів на найближчі роки, тому доводиться лише будувати гіпотетичні версії про те, як саме зміниться співвідношення сил в майбутньому. Поки що найкраща ситуація склалася для Toyota – їй нема чого міняти у своїй концепції, японська марка може спокійно далі вдосконалювати Hilux з 5-літровим бензиновим двигуном V8 (об’єктивно, цей автомобіль зараз є кращим у повнопривідної категорії). У X-raid Team доведеться перебудовуватися – адже їх Mini JCW Buggy залишилося менш ніж два роки активного життя. Доведеться або зробити ставку на Mini JCW Rally (це може бути певним кроком назад), або на базі багі створити його 4WD-версію. Але багато що залежить від того, що для Свена Квандта матиме вищий пріоритет – успіхи X-raid Team чи новий проект Q Motorsport з Audi (прототип з комбінованою силовою установкою). Є шанс отримати третього гравця, здатного поборотися за перемогу на «Дакарі» – BRX (Bahrain Raid Xtreme) з прототипом Prodrive Hunter, який чудово вписується в майбутній формат Т1 (повний привід, бензиновий турбомотор Ford EcoBoost об’ємом 3,5 л і потужністю близько 400 к.с.).

Інше питання – чи вдасться найближчим часом якось зрівняти дизельну і бензинову техніку? Статистика поки свідчить про беззаперечну перевагу дизелів – у 2009-2021 роках екіпажі на автомобілях зі турбодизелями виграли 12 «Дакарів» (тільки у 2019 році Нассер Аль-Аттія спромігся виграти на бензиновій Toyota Hilux) і 17 разів фінішували на подіумі (9 подіумів у «бензинщиків»). Але зараз «дизельна експансія» тримається тільки на X-raid Team, тому багато що залежить від того, чи вдасться команді запропонувати більш досконалу версію Mini JCW Rally, який ні в чому не буде поступатися Toyota Hilux і Prodrive Hunter. Інших команд, готових зараз працювати в дизельному напрямку, в ралі-рейдах взагалі не видно – Volkswagen Motorsport і Peugeot Sport цю тему для себе вже закрили… У Toyota в її гамі двигунів немає відповідного турбодизеля з шістьма циліндрами та об’ємом 3-3,5 л – є тільки рядні «четвірки» KD (2,5-3,0 л) і GB (2,4-2,8 л), рядна «шістка» HD 4,2 л. Невеликим командам без заводської підтримки, схоже, не під силу підготувати потужний ефективний гоночний турбодизель – не випадково майже всі подібні проекти трималися на X-raid-BMW, VW і Peugeot.

Як було сказано вище, виведення з гри задньопривідних багі сильно вдарить по командах, які робили ставку на подібну техніку. Наслідки можуть бути будь-якими – від масового відходу до Africa ECO Race (скоріш за все, Жан-Луї Шлессер не втратить такої чудової нагоди та навстіж відчинить двері для всіх багістів) до їх перекваліфікації, тобто підготовки власних прототипів 4WD (завдання, м’яко кажучи, не з простих) або глибокої перебудови серійних автомобілів до рівня Т1. Зате для деяких команд, які вже отримали солідний досвід підготовки техніки Т1 у версії 4WD, є шанс зміцнити свої позиції на ринку – той же Overdrive Racing (який зараз працює не тільки з Toyota, але і з китайською маркою BAIC) або спільний проект Мартіна Прокопа і Мірослава Заплетала, які кілька років успішно працюють зі прототипами на базі пікапів Ford… Можна ще згадати South Racing, який свого часу вже працював зі проектами на базі Toyota Hilux, Nissan Navarra, Ford Ranger, VW Amaroc… У будь-якому випадку, якісь зміни на ринку техніки Т1 обов’язково відбудуться!

© Павло Скобленко/Rally.UA
© Фото BRX, PH Sport, X-raid, Toyota, Facebook (Martin Prokop)

21-02-2021 3144
Сайт Rally.ua 2017 ©
Использование материалов сайта возможно только с письменного согласия владельца